noot Vrtiest: NoCode ÏD-R: Idolatry )pname: In eigen beheer door >ascha Kondic "im Boussen nfo: 0118-552347, vww.nocode.ontheweb.com Er staan drie nummers op Ido- atry: Drama Queen, Clouburst jn Sade. Eigen composities, /let deze CD geeft NoCode jen bijzonder visitekaartje af. 5az en Tim (beide mannen .pelen in het West Zeeuws- /laamse Badly Preserved) lebben er een fraaie CD van jemaakt. Het is ze in ieder jeval gelukt om de sfeer van vloCode vast te leggen. De iefde tussen deze twee bands )nstond eerder dit jaar bij de roorronde voor de Zeeuwse Belofte in Kalashnikov. Ken- nerkend voor No Code is jnerzijds het bombastische jitaarwerk van Jelle Waren- iorff en anderzijds het breek- >are zangwerk van Johan- ïeke Kranendonk en dat heeft iinds de eerste, voorzichtige femo, verrassende vormen langenomen die naar meer Joen verlangen. Daarbij het Joordachte, niet overheersende drum en bas-werk van Dirk Schuit en en Theo Szarafinski maken de muziek van NoCode moei lijk te vangen. Zeker bij het nummer Sade hoor ik gedra gen heavy metal doorklinken in de sfeer van de eerdere Uriah Heep CD's, maar dat kan ook liggen aan de regi stratie van de 'stevige' West Zeeuws Vlamingen.. Idolatry is een voor jonge gasten als die van No Code (allemaal onder de 20) bijna eng eigenlijk. Als je dit als uitganspunt neemt voor een toekomstige muziek- carrière dan kunnen verras singen niet uitblijven. Om het werk een beetje tot je door te laten dringen moet je er echt voor gaan zitten. NoCode mikt niet op een miljoenen publiek, maar een liefhebber -en dat ben ik absoluut- kan veel plezier beleven aan deze band.. (BvL) NoCode Brewmaster 3R£T£iUSTi5rt Band: G-Gap Demo-cd: Lost in Confusion Opname: Small Room recor dings nfo: Maxim Schipper, )118-466538, ittp://members.tripod.lycos. ii/g_gap échter de naam G-Gap steekt slechts 1 persoon: Maxim Schipper. Hij schrijft de songs: Eekst en muziek, zingt de zang- sartijen, arrangeert het hele zaakje en neemt vervolgens alles op in z'n eigen huisstudio waarvan de naam, zie intro, genoeg zegt. Het is alweer z'n negende demo op rij. Een eer dere demo bracht het enkele jaren geleden tot lovende kri tieken in de landelijke muziek- pers. Artiest: Brewmaster CD-R: Demo Opname: Studio 66 Info: 0118 - 639840 (Matthijs) www.brewmaster.tk Brewmaster komt uit Middel burg en is twee jaar geleden opgericht, in de huidige bezet ting bestaan ze nu zo'n half jaar (Bastiaan de Deckere (The Per, The Underdogs): drums, Matthijs Apner (The Per): gitaar/percussie, Hans Goemans (Dutch Philharmo nic Disco Show): alt- en tenor sax, Vanni Patty (oa Earthquake Rudy) bas, Taco Bouwens: toetsen en Remi Lauw: gitaarZe maken een mix van Jazz en Funk. De demo telt vier tracks. Alhoewel het eerste nummer 'Matt's Groove' er het eerst uitspringt, zijn er geen echte hoogtepun ten, maar zeker ook geen dieptepunten op de CD te bekennen. De muziek is er eigenlijk een beetje te 'laid back' voor, en straalt meer een sfeer uit van een terras op een zwoele zomeravond met een band. Brewmaster heeft geen zanger, waardoor saxofoon en gitaar meer vrij spel hebben. Als ik de muziek zou moeten Ook dit schijfje klinkt goed, met 'Industrial' invloeden, maar zonder de statische beats van dit genre. Nergens is deze demo eentonig: veel dyna miek en helder geproduceerd. De zang is, hoewel meestal onverstaanbaar, als klank goed gebruikt in het totale beeld van, toch, vooral elec- tronische klanken. Dit draagt eraan bij dat je af en toe het idee hebt dat je naar een film zit te kijken. De plaatjes worden gemaakt door de muziek. Al met al een goed klinkend staaltje huisvlijt. Het wachten is nu op eindelijk eens een echte cd, het demo stadium voorbij! (SN) G-Gap typeren heeft het wel wat weg van Maceo Parker, maar dan meer jazzy in de stijl van Bob James en Kenny G. Persoonlijk hadden van mij de nummers op de CD iets meer mogen spetteren, zoals deze band live ook zal klinken, maar door wat terughoudende productie is de cd ook ideale achtergrondmuziek voor thuis of in een café. Het weglaten van zang is hierbij zeker geen gemis, maar juist een aan winst. De Brewmasters willen vanaf het komende voorjaar live gaan optreden. Het lijkt me zeer de moeite waard om ze eens live te zien spelen. (SK) Band: Anchor Gd-r: Don't miss this one Studio: Mark Nijssen Info: 0118-636909/ www.anchormusic.nl Daar dit mijn eerste recentie is voor NOOT, heb ik eerst wat huiswerk gedaan. Eerst heb ik de te bespreken demo beluisterd, het gaat hier om 'Don't miss this one' van Anchor. Daarna heb ik de andere cd's die ze gemaakt hebben, inclusief die onder de naam Wolfshead, nog eens in mijn CD-speler gestopt. Daarna heb ik nog enkele bandjes en een cd van Rush beluisterd en een paar dagen daarna deze CD nog eens. Wat me opvalt is dat de liedjes op de nieuwe cd singel com pacter zijn en de productie is beter. Ook zijn er meer muzikale invloeden te bespeu ren dan vroeger. Wolfshead maakte een mengeling van metal en hardcore. Bij Anchor kwam daar emocore en pop bij en op 'Don't miss this one' kan je ook invloeden van een band als Rush horen, vooral door de structuur van de lied jes. Alleen bij Rush spelen ze gitaarsolo's en bij Anchor niet. Het is ook niet nodig, als je de liedjes kort houdt en aan de andere kant als je wel soleert dan zijn er misschien nog meer muzikale invloeden te verwerken in de muziek van Anchor. Ik ben nu al benieuwd hoe Anchor zich verder ontwik kelt. Het CDtje klinkt goed alleen ik zou wat andere ver houdingen in de mix hebben gedaan (Het ride-bekken en de hi-hatt iets zachter en de crash en china crash iets har der in de mix..(of kon dit niet Anchor doordat er slechts twee micro foons werden gebruikt voor de bekkens, en er dus achteraf niks meer aan veranderd kon worden???).Tevens mag voor mij de gitaar iets zachter. O ja, niet te vergeten: waarom staat er eerst een ruim acht minuten lange stilte op deze cd? De Band zonder banaan noemt dit de kunst van het weglaten is ook een kunst. Maar dat is onzin natuurlijk. Als de ontwikkelingen van Anchor en Mark Nijssen zo door blijven gaan dan denk ik dat de volgende cd van Anchor maar eens een volledig album moet zijn, want dan hoef je niet steeds op de startknop te drukken voor meer. (KvdH) Solof Pe.^ofk e Artiest: Solof Cd: Fields of love Opname: A. Szachnowski Info: Olof Sinke, 06-48474111 olofsinke@zeelandnet.nl Na enige avonturen in een aantal bands, waaronder The Per, begeeft Olof Sinke zich nu op het solo-pad. Niet onver dienstelijk zoals bleek uit het behalen van een eervolle tweede plaats in de finale van de singer/songwriter com petitie in het kader van de Zeeuwse Belofte van dit jaar. Op dit cedeetje laat hij zijn beste liedjes voorbij komen. Acht stuks van eigen hand en slechts begeleid door zijn gitaar laat hij hiermee een afwisselend beeld horen. Hoewel ik persoonlijk niet zo'n liefhebber van het genre ben, en dus met enige reserve het plaatje begon te draaien, moet ik toegeven dat ik me hierbij geen moment verveeld heb. Er is voldoende afwisseling tussen de verschillende songs en in de songs zelf zit ook vol doende dynamiek. Het is alle maal netjes geregistreerd. Als Solof lijkt Olof Sinke op een goed pad te zitten en als-ie zo doorgaat en het kan laten groeien moet een even tuele singer/songwriter finale van de Zeeuwse Belofte vol gende keer een makkie zijn. (SN) Artiest: Champagne Charlie CD:Laatste afvaart (Munich BMCD 361) Opname: Mike vd Beemt HJakko van der Heiden (Omroep Zeeland) Info: 0115-694456, www.champagnecharlie.nl Met deze CD neemt het Zeeu wse blues-folk gezelschap Champagne Charlie afscheid van de PSD (de Provinciale Stoomboot Dienst). Uiteinde lijk balen best veel inwoners uit onze provincie van het verdwijnen van het leuke vaar tochtje dat ons 'Zeeuwen zijn verbonden met de Zee'-gevoel regelmatig lekker bevestigde. Het zijn allemaal observaties van onderwijzer Sjef Hermans die zijn liefde voor eenvoudige, maar leuke, teksten lekker uitleeft op deze CD. 'Schipper mag ik overvaren', 'Vlissingen Skyline', 'De Mannen van de Boot', 'PSD Blues', 'Stressen naar de boot' en ga zo maar door. Wat een geweldige band trouwens, schijnbaar moeite loos laten de muzikanten van Champagne Charlie een eigen geluid horen waarin talloze lickjes of accentjes zitten die een rijke muzikale basis eta leren, variërend van de oude blues-goden tot de singer- songwriters van deze tijd. Hoe-wel meezingers als 'De boot van tien voor zes' (waar is ze toch gebleven mijn veer boot-prinses) een gemak kelijk produkt vermoeden blijkt weer uit andere nummers, zoals 'Land van mijn vader' en 'Heimwee' dat we hier niet met zomaar een band te maken hebben. Het kan je smaak niet zijn, maar we kunnen van deze CD wel een hoop leren, hij klinkt zoals het moet: zoals bijvoorbeeld een goede muziek-stemverhouding (ver staanbaarheid) en een goede balans in snelle en langzame nummers (BvL). Champagne Charlie noot

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2002 | | pagina 4