noot
Vrtiest: NoCode
ÏD-R: Idolatry
)pname: In eigen beheer door
>ascha Kondic
"im Boussen
nfo: 0118-552347,
vww.nocode.ontheweb.com
Er staan drie nummers op Ido-
atry: Drama Queen, Clouburst
jn Sade. Eigen composities,
/let deze CD geeft NoCode
jen bijzonder visitekaartje af.
5az en Tim (beide mannen
.pelen in het West Zeeuws-
/laamse Badly Preserved)
lebben er een fraaie CD van
jemaakt. Het is ze in ieder
jeval gelukt om de sfeer van
vloCode vast te leggen. De
iefde tussen deze twee bands
)nstond eerder dit jaar bij de
roorronde voor de Zeeuwse
Belofte in Kalashnikov. Ken-
nerkend voor No Code is
jnerzijds het bombastische
jitaarwerk van Jelle Waren-
iorff en anderzijds het breek-
>are zangwerk van Johan-
ïeke Kranendonk en dat heeft
iinds de eerste, voorzichtige
femo, verrassende vormen
langenomen die naar meer
Joen verlangen. Daarbij het
Joordachte,
niet overheersende drum en
bas-werk van Dirk Schuit en
en Theo Szarafinski maken
de muziek van NoCode moei
lijk te vangen. Zeker bij het
nummer Sade hoor ik gedra
gen heavy metal doorklinken
in de sfeer van de eerdere
Uriah Heep CD's, maar dat
kan ook liggen aan de regi
stratie van de 'stevige' West
Zeeuws Vlamingen.. Idolatry is
een voor jonge gasten als die
van No Code (allemaal onder
de 20) bijna eng eigenlijk. Als
je dit als uitganspunt neemt
voor een toekomstige muziek-
carrière dan kunnen verras
singen niet uitblijven. Om het
werk een beetje tot je door te
laten dringen moet je er echt
voor gaan zitten. NoCode
mikt niet op een miljoenen
publiek, maar een liefhebber
-en dat ben ik absoluut- kan
veel plezier beleven aan deze
band.. (BvL)
NoCode
Brewmaster
3R£T£iUSTi5rt
Band: G-Gap
Demo-cd: Lost in Confusion
Opname: Small Room recor
dings
nfo: Maxim Schipper,
)118-466538,
ittp://members.tripod.lycos.
ii/g_gap
échter de naam G-Gap steekt
slechts 1 persoon: Maxim
Schipper. Hij schrijft de songs:
Eekst en muziek, zingt de zang-
sartijen, arrangeert het hele
zaakje en neemt vervolgens
alles op in z'n eigen huisstudio
waarvan de naam, zie intro,
genoeg zegt. Het is alweer z'n
negende demo op rij. Een eer
dere demo bracht het enkele
jaren geleden tot lovende kri
tieken in de landelijke muziek-
pers.
Artiest: Brewmaster
CD-R: Demo
Opname: Studio 66
Info: 0118 - 639840 (Matthijs)
www.brewmaster.tk
Brewmaster komt uit Middel
burg en is twee jaar geleden
opgericht, in de huidige bezet
ting bestaan ze nu zo'n half
jaar (Bastiaan de Deckere
(The Per, The Underdogs):
drums, Matthijs Apner (The
Per): gitaar/percussie, Hans
Goemans (Dutch Philharmo
nic Disco Show): alt- en
tenor sax, Vanni Patty (oa
Earthquake Rudy) bas, Taco
Bouwens: toetsen en Remi
Lauw: gitaarZe maken een
mix van Jazz en Funk. De
demo telt vier tracks. Alhoewel
het eerste nummer 'Matt's
Groove' er het eerst uitspringt,
zijn er geen echte hoogtepun
ten, maar zeker ook geen
dieptepunten op de CD te
bekennen. De muziek is er
eigenlijk een beetje te 'laid
back' voor, en straalt meer
een sfeer uit van een terras
op een zwoele zomeravond
met een band. Brewmaster
heeft geen zanger, waardoor
saxofoon en gitaar meer vrij
spel hebben.
Als ik de muziek zou moeten
Ook dit schijfje klinkt goed, met
'Industrial' invloeden, maar
zonder de statische beats van
dit genre. Nergens is deze
demo eentonig: veel dyna
miek en helder geproduceerd.
De zang is, hoewel meestal
onverstaanbaar, als klank
goed gebruikt in het totale
beeld van, toch, vooral elec-
tronische klanken.
Dit draagt eraan bij dat je af
en toe het idee hebt dat je
naar een film zit te kijken. De
plaatjes worden gemaakt door
de muziek. Al met al een goed
klinkend staaltje huisvlijt. Het
wachten is nu op eindelijk
eens een echte cd, het demo
stadium voorbij! (SN)
G-Gap
typeren heeft het wel wat weg
van Maceo Parker, maar dan
meer jazzy in de stijl van Bob
James en Kenny G.
Persoonlijk hadden van mij
de nummers op de CD iets
meer mogen spetteren, zoals
deze band live ook zal klinken,
maar door wat terughoudende
productie is de cd ook ideale
achtergrondmuziek voor thuis
of in een café. Het weglaten
van zang is hierbij zeker geen
gemis, maar juist een aan
winst. De Brewmasters willen
vanaf het komende voorjaar
live gaan optreden. Het lijkt
me zeer de moeite waard om
ze eens live te zien spelen.
(SK)
Band: Anchor
Gd-r: Don't miss this one
Studio: Mark Nijssen
Info: 0118-636909/
www.anchormusic.nl
Daar dit mijn eerste recentie
is voor NOOT, heb ik eerst
wat huiswerk gedaan. Eerst
heb ik de te bespreken demo
beluisterd, het gaat hier om
'Don't miss this one' van
Anchor. Daarna heb ik de
andere cd's die ze gemaakt
hebben, inclusief die onder de
naam Wolfshead, nog eens
in mijn CD-speler gestopt.
Daarna heb ik nog enkele
bandjes en een cd van Rush
beluisterd en een paar dagen
daarna deze CD nog eens.
Wat me opvalt is dat de liedjes
op de nieuwe cd singel com
pacter zijn en de productie
is beter. Ook zijn er meer
muzikale invloeden te bespeu
ren dan vroeger. Wolfshead
maakte een mengeling van
metal en hardcore. Bij Anchor
kwam daar emocore en pop
bij en op 'Don't miss this one'
kan je ook invloeden van een
band als Rush horen, vooral
door de structuur van de lied
jes. Alleen bij Rush spelen ze
gitaarsolo's en bij Anchor niet.
Het is ook niet nodig, als je de
liedjes kort houdt en aan de
andere kant als je wel soleert
dan zijn er misschien nog
meer muzikale invloeden te
verwerken in de muziek van
Anchor. Ik ben nu al benieuwd
hoe Anchor zich verder ontwik
kelt. Het CDtje klinkt goed
alleen ik zou wat andere ver
houdingen in de mix hebben
gedaan (Het ride-bekken en
de hi-hatt iets zachter en de
crash en china crash iets har
der in de mix..(of kon dit niet
Anchor
doordat er slechts twee micro
foons werden gebruikt voor de
bekkens, en er dus achteraf
niks meer aan veranderd kon
worden???).Tevens mag voor
mij de gitaar iets zachter. O
ja, niet te vergeten: waarom
staat er eerst een ruim acht
minuten lange stilte op deze
cd? De Band zonder banaan
noemt dit de kunst van het
weglaten is ook een kunst.
Maar dat is onzin natuurlijk.
Als de ontwikkelingen van
Anchor en Mark Nijssen zo
door blijven gaan dan denk ik
dat de volgende cd van Anchor
maar eens een volledig album
moet zijn, want dan hoef je
niet steeds op de startknop te
drukken voor meer. (KvdH)
Solof
Pe.^ofk e
Artiest: Solof
Cd: Fields of love
Opname: A. Szachnowski
Info: Olof Sinke, 06-48474111
olofsinke@zeelandnet.nl
Na enige avonturen in een
aantal bands, waaronder The
Per, begeeft Olof Sinke zich nu
op het solo-pad. Niet onver
dienstelijk zoals bleek uit het
behalen van een eervolle
tweede plaats in de finale
van de singer/songwriter com
petitie in het kader van de
Zeeuwse Belofte van dit jaar.
Op dit cedeetje laat hij zijn
beste liedjes voorbij komen.
Acht stuks van eigen hand
en slechts begeleid door
zijn gitaar laat hij hiermee
een afwisselend beeld horen.
Hoewel ik persoonlijk niet zo'n
liefhebber van het genre ben,
en dus met enige reserve het
plaatje begon te draaien, moet
ik toegeven dat ik me hierbij
geen moment verveeld heb.
Er is voldoende afwisseling
tussen de verschillende songs
en in de songs zelf zit ook vol
doende dynamiek. Het is alle
maal netjes geregistreerd.
Als Solof lijkt Olof Sinke op
een goed pad te zitten en
als-ie zo doorgaat en het kan
laten groeien moet een even
tuele singer/songwriter finale
van de Zeeuwse Belofte vol
gende keer een makkie zijn.
(SN)
Artiest: Champagne Charlie
CD:Laatste afvaart (Munich
BMCD 361)
Opname: Mike vd Beemt
HJakko van der Heiden
(Omroep Zeeland)
Info: 0115-694456,
www.champagnecharlie.nl
Met deze CD neemt het Zeeu
wse blues-folk gezelschap
Champagne Charlie afscheid
van de PSD (de Provinciale
Stoomboot Dienst). Uiteinde
lijk balen best veel inwoners
uit onze provincie van het
verdwijnen van het leuke vaar
tochtje dat ons 'Zeeuwen zijn
verbonden met de Zee'-gevoel
regelmatig lekker bevestigde.
Het zijn allemaal observaties
van onderwijzer Sjef Hermans
die zijn liefde voor eenvoudige,
maar leuke, teksten lekker
uitleeft op deze CD. 'Schipper
mag ik overvaren', 'Vlissingen
Skyline', 'De Mannen van de
Boot', 'PSD Blues', 'Stressen
naar de boot' en ga zo maar
door. Wat een geweldige band
trouwens, schijnbaar moeite
loos laten de muzikanten van
Champagne Charlie een eigen
geluid horen waarin talloze
lickjes of accentjes zitten die
een rijke muzikale basis eta
leren, variërend van de oude
blues-goden tot de singer-
songwriters van deze tijd.
Hoe-wel meezingers als 'De
boot van tien voor zes' (waar
is ze toch gebleven mijn veer
boot-prinses) een gemak
kelijk produkt vermoeden blijkt
weer uit andere nummers,
zoals 'Land van mijn vader' en
'Heimwee' dat we hier niet met
zomaar een band te maken
hebben. Het kan je smaak
niet zijn, maar we kunnen
van deze CD wel een hoop
leren, hij klinkt zoals het moet:
zoals bijvoorbeeld een goede
muziek-stemverhouding (ver
staanbaarheid) en een goede
balans in snelle en langzame
nummers (BvL).
Champagne Charlie
noot