VICTORIA-WATER
3
ONZE FOTO-PRIJSVRAAG
ONS ZEELAND
De bekroonde foto van deze week werd ons toegezonden door den heer
C. de Kat Jr., Schietbaanlaan 97a, Rotterdam
Boschkapelle heeft een heel eigenaardig wapen, t.w.
een kapel in een bosch, dus geheel in overeenstemming
met den naamsoorsprong van dit Zeeuwsch-Vlaamsche
dorp.
Het wapen van Dreischor vertoont drie stukken
grond (schorren) op e!k waarvan een schaap staat.
Men verklaart dezen naam n.l. gewoonlijk als te zijn
ontstaan uit ,,drie schorren", d.w.z. drie stukken on-
bedijkt land, hoewel dit niet vast staat.
De naam van de hoofdstad van Zuid-Beveland heeft
men van oudsher in verband gebracht met den naam
van den gans (engelsch goose). Dientengevolge heeft
Goes in haar wapen een gans, en heeten de Goesenaren
ganzebekken.
Ook Hengstdijk heeft een sprekend wapen een
paard hengsthoewel de plaats genoemd is naar een
persoonsnaam. Ook de windwijzer op den kerktoren is
een paard.
Hoedekenskerke, eveneens een mansnaam (Oede of
Ode) afgeleid, heeft drie hoeden in haar wapen de
kerk ontbreekt er evenwel in.
Het wapen van Hulst is niet sprekend door een
figuur in het schild, maar door een lofwerk van hulst
takken er om heen.
In twee der vier, kwartieren van het wapen van
Kapelle staat een kerk, met een toren er naast.
Klinge heeft een zwaard (een kling) in haar wapen.
De naam beteekent heuvel, hoogte (heuvelkling).
Koewacht heeft eveneens een sprekend wapen een
koe, die tusschen een drietal boomen staat.
Het wapen van de gemeente Sint Kruis vertoont
twee ridderkruisen. Het kerkzegel heeft een hart op
een roos, en daarboven een kruis, met het volgende
randschrift
Eens Christens hart op roosen gaet,
Als 't midden in het kruise staet.
Dit is ook de spreuk van het soortgelijke wapen van
Luther.
Het wapen van Ossenisse is nagenoeg gelijk aan dat
van Koewacht, en vertoont een rund (dat dus een os
moet voorstellen), staande tusschen drie boomen. Ook
staat in deze gemeente de os als windvaan op den
toren.
Het gemeentewapen van Overslag vertoont een kraan
tusschen twee schepen, die de bestemming heeft om
uit het eene schip goederen op te hijschen en ze ver
volgens in het andere neer te laten. Klaarblijkelijk
wordt hier op den naam van de plaats gezinspeeld.
Sas van Gent heeft als wapen een leeuw, die op een
gesloten sluis, een schutsluis (een sas) staat.
Stoppeldijk kan zich eveneens op het bezit van een
sprekend wapen beroemen. Het gemeentewapen geeft
n.l. te zien een afgemaaid, stoppelig veld, dat blijkens
de daaronder staande slingerlijnen, die water moeten
aanduiden, een dijk moet zijn.
Den naam van Vlissingen heeft men in verband wil
len brengen met de flesch van Willebrord. Deze hei
lige, de apostel van het heidensche eiland Walcheren,
zou deze te Vlissingen door diefstal kwijtgeraakt zijn,
en daarom heeten de Vlissingers nog altijd flessche-
dieven. Maar liefelijker is de legende, die vertelt dat
in deze stad de heilige eens twaalf bedelaars uit zijn
flesch te drinken gaf, zonder dat de inhoud daardoor
minder werd. Hoe het zij, in elk geval heeft Vlissingen
een flesch in haar wapen, en ook het zegel der kerke
lijke gemeente bezit een soortgelijke figuur, met het
randschrift Hanzi e fonte salutis, Flissinga d.w.z.
0 Vlissingen put uit de bron des heils
Het wapen van Oud-Vossemeer op Tholen vertoont
een vos, die uit het water (een meer) opkomt. Het
zelfde wapen heeft de Noordbrabantsche gemeente
Nieuw-Vossemeer.
De laatste Zeeuwsche gemeente tenslotte, die een
sprekend wapen bezit, is Vrouwepolder, dat vóór de
Hervorming Onze Lieve Vrouwenpolder heette. Hier
werd tot 1572 een schilderijtje van Maria bewaard,
Bij geregeld gebruik
digestie bevorderend