kiel op de scheepswerf moet nog 'n schakel bestaan, en die scha kel wordt dan ook gevormd door een proef op de som van de berekeningen der ontwerpers, waarbij de praktijk uitwijst, dat de berekende snelheid ook wer kelijk bereikt kan worden. In één woord uit de proef moet de practische uitvoerbaarheid van het ontwerp blijken eerst daarna wordt met den bouw begonnen. Het is eigenaardig, dat wij deze onmisbare en toch aan ve len zoo onbekende schakel in den modernen scheepsbouw niet vinden tusschen 't gehamer der scheepswerven in de schaduw der machtige kranen langs de groote havens, doch midden in het land, in Wageningen. Het feit, dat de gemeente Wagenin gen den grond gratis beschik baar stelde, en de omstandig heid, dat de vaste bodem een veel goedkoopere fundeering van het gebouw mogelijk maak te, zijn hiervan de redenen. Hier is het, dat de werkers onder leiding van Ir. L. Troost met zorg ieder nieuw ontwerp aan de practijk toetsen en den nieuwen oceaanreus als het ware over de kinderziekten heen helpen. Het is niet voor niets, dat wij spraken over de Kinderkamer der oceaanreuzen", want de geboorte van een nieuw schip vindt plaats in de teekenkamer der ont werpers, terwijl zijn kindsheid ligt in het Neder- landsch Scheepsbouwkundig Proefstation; en eerst op de werf komt het tot volien groei om daarna aan het publiek te worden voorgesteld. Zooals in de kinderkamer het kind op zijn weg door het leven wordt voorbereid, zoo varen hier onder het oog van tal van nauwkeurige re gistratie-instrumenten de 4 6 Meter lange scheepsmodellen op een miniatuurzee; het zachte, uit paraffine gegoten schip wordt zoolang ge wijzigd, totdat het aan de gestelde verwachtin gen voldoet. Onze fotoreportage geeft een beeld van deze merkwaardige inrichting, die in alle stilte zoo'n groot aandeel heeft in de faam van den Neder- landschen scheepsbouw. Als merkwaardigheid zij nog vermeld, dat de eerste inrichting op dit ge bied in 1870 te Torkey in Engeland gesticht werd; reeds in 1873 werd er onder leiding van dr. B. J. Tideman door de Kon. Marine te Amsterdam een openlucht „sleeptank" gebouwd. Na vele jaren nuttig werk te hebben verricht, is deze inrichting in onbruik geraakt; in Mei 1932 werd het Neder- landsch Scheepsbouwkundig Proefstation te Wage ningen in gebruik genomen. Door een sluis wordt het model van de werkplaats naar de sleeptank, de mi niatuur-zee, gevaren. meetingen verricht, en alles klopt altijd precies met 't ontwerp. De reede- rijvlag wordt geheschen, champagne schuimt en weer worden dezelfde lofredenen afgestoken. Den volgenden dag staat het verslag, met of zonder foto van 't nieuwe zeekasteel, in de krant, en „men" neemt het slagen van de onderneming als vanzelfsprekend aan de roem van onzen scheeps bouw is toch immers al eeuwen oud? Maar „men" denkt er niet over na, dat vroeger de houten zeilschepen steeds naar hetzelfde model gebouwd werden er bestond toen zooiets als een formule voor ieder type van schip, terwijl begrippen als ren dement en nuttig effect, zoo zij niet onbekend waren, toch op de aller laatste plaats kwamen. Wind, de drijfkracht, kostte niets, terwijl snel heid een onberekenbare factor bleef, zooals de heele scheepvaart één groot avontuur was. En in onzen tijd Een nieuw schip moet voor de reedcrij 'n overwin ning op den concurrent beteekenen. Vanwaar dan die zekerheid, waarmede de bouwers aan 'n nieuw type schip beginnen, als zij met dit model nog geen practische ervaring heb ben opgedaan Tusschen het ontwerp en het leggen van de Het paraf/ine-scheepsmodel wordt voorzien van 'n motor en de registratie apparaten, die de metingen verrichten en eventueele gebreken gedurende de vaart in de sleeptank opteekenen. De 160 M. lange sleeptank van 't scheepsbouwkundig proefstation, waar de scheepsmodellen proefvaren, alle metingen omtrent snelheid, weerstand, enz. worden verricht, e.d. In de haven van de sleeptank vindt men modellen van alle mogelijke schepen, ook van onderzeeërs.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 5