Afb. 2. Station Krabbendijke.
kantoor en een wachtvertrek;
de rest was woning. Het sta
tion viel onder het Krabben-
dijkse station. Het aanbod
van goederen aan het station
werd geleidelijk aan steeds
minder, zodat de loslijn werd
opgeheven. Waar vroeger het
vee gereed stond om geladen
te worden, staat nu een fiet
senstalling.
Afb. 3. Station Kruiningen - Yerseke.
het spoor, omdat dat zondagswerk in kon
houden. Later nam het personenvervoer
sterk toe. Scholieren voor Goes en Bergen
op Zoom, en tevens forensen, maakten en
maken veel gebruik van de trein. In de
twintiger en dertiger jaren koppelde men
vaak een speciale 'scholierenwagon' aan de
trein om over voldoende zitplaatsen te kun
nen beschikken. Op dinsdag (weekmarkt
in Goes) en donderdag (idem in Bergen op
Zoom) zat de trein een stuk voller dan op
andere dagen.
Kruiningen-Yerseke
Het was geen eenvoudige opdracht voor de
ingenieurs van het spoor om een plaats te
bepalen voor een station bij Kruiningen en
het naburige Yerseke. De plaats waar het
station in 1868 uiteindelijk kwam te staan,
ongeveer halverwege beide dorpen, was een
compromis. Aanvankelijk wilde men
het station dichter bij Kruiningen
bouwen, maar volgens de overle
vering zouden één of meer boeren
hebben geweigerd om de hiervoor
benodigde grond te verkopen.
Station Kruiningen (-Yerseke werd
pas in 1892 op het plaatsnaambord
toegevoegd) kreeg een standaard
stationsgebouw, bestaande uit een
kantoor, vestibule, wachtruimte
en dienstwoning. Op korte afstand
bouwde men in 1885 aan het
Krabbendijke
Het dorp Krabbendijke kreeg
meteen met de aanleg van
de spoorlijn een stationsgebouw. Dit uit
1868 daterend gebouw bestaat uit een
hoog gedeelte waarin op de begane grond
het kantoor, vestibule en de wachtruimte
waren te vinden. Op de verdieping was een
dienstwoning. In 1918 werd het gebouw
sterk vergroot met een zijgevel die drie
ramen breed werd. Deze uitbreiding had
te maken met de toegenomen economische
activiteiten in Krabbendijke, onder meer
door de veiling en de conservenfabriek
van Weststrate. De eerste decennia na
de aanleg van het spoor was er nog maar
weinig personenvervoer. De meeste arbei
dersgezinnen konden zich de treinkaartjes
niet permitteren. Bovendien was een deel
van de behoudende bevolking van Krab
bendijke huiverig voor de trein, omdat deze
ook op zondag reed. Vanuit deze bevol
kingsgroep werd geen werk gezocht aan
64