het station stond een kleine watertoren
waar de stoomlocomotieven water konden
innemen voor de stoomketels. Omstreeks
1907 bouwde men aan de rechterzijde een
lage zijvleugel. Een tiental jaren later trok
men het middendeel hoger op. Firma Van
der Have en de veiling zorgden voor veel
bedrijvigheid aan het station. De veiling
liet in 1924 een spooraftakking aanleggen,
Van der Have deed dit in 1948. Meerdere
malen is er sprake geweest van opheffing
van het station voor passagiersvervoer,
onder meer in 1947 en ook recentelijk nog.
Steeds keerde de spoorwegdirectie op zijn
schreden terug.
Goes
Het station van Goes werd in 1872 in
gebruik genomen. Het lag zo'n vierhonderd
meter ten zuiden van de bebouwde kom.
Doordat de stad nadien sterk uitbreidde
kwam het binnen de bebouwing te liggen.
Het gebouw was van het type 4^e klasse.
Het was al snel te klein. Al in 1874 werd
het van zijvleugels voorzien. In 1903 kreeg
de rechterzij vleugel een uitbreiding, iets
wat ook het linker deel kreeg in 1914. De
aangebouwde vestibule was uit 1934. De
bovenverdieping was als dienstwoning in
gebruik. Op de begane grond rechts bevond
zich de wachtkamer derde klasse. In latere
jaren werd dit meer en meer een gelagka
mer waar lang niet altijd mensen op de
trein zaten te wachten. In de linkervleugel
bevonden zich de wachtkamers eerste en
tweede klasse. Toen het onderscheid in ver
schillende wachtkamers verviel kreeg de
wachtkamer derde klasse een bestemming
als dienstvertrek. Zowel wat goederen
als passagiersvervoer betrof en betreft is
Goes een druk station. Diverse bedrijven
vestigden zich in de buurt van het station
om optimaal van de nieuwe transport
mogelijkheden te kunnen profiteren. Dat
de eerste fruit- en groenteveiling in het
centrum van de stad aan de Stalstraat
werd gevestigd bleek dan ook al snel een
enorme blunder. Enkele jaren later kwam
Afb. 10. Station Lewedorp.
68