er een veiling bij het station. Vanaf het station legde men in de jaren twintig de lokaalspoorlijn op Zuid-Beveland aan. Dit vergde veel aanpassingen aan de hoofd spoorlijn en het station. Er kwam een derde perron, een loods voor locomotieven, waterkolommen, een watertoren en een kolenop- slagplaats. Een luchtbrug zorgde voor de verbinding tussen de per rons, omdat oversteken over de rails te gevaarlijk was en er nog niet aan een tunnel gedacht kon worden. Voor passagiersvervoer had de lokaalspoorweg weinig betekenis omdat het busvervoer juist in deze jaren sterk opkwam. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet de bezetter de trajecten Goes- Wemeldinge en Goes-Wolphaarts- dijk sluiten. In 1946 volgde de lijn naar Hoedekenskerke. Het station voldeed op den duur niet meer. In mei 1980 werd het gesloopt. Een nieuw gebouw werd in 1982 in gebruik genomen. De vele ruimten in dit gebouwen hebben al diverse bestemmingen gehad. In de buurt van het station zijn sindsdien veel scholen en kantoorgebouwen gebouwd. 's-Heer Arendskerke In de vroegere gemeente 's-Heer Arendskerke hebben twee stop plaatsen van de trein gestaan. Vanaf 1872 kon er vanuit Goes naar Vlissingen met de trein worden gereden. Bij het gehucht Eindewege dat noordelijk van het dorp 's-Heer Arendskerke lag kwam een laagbouwstation. Hierin bevond zich een dienst woning voor de stationschef, een seinhuis in het midden en twee wachtkamers. Aan beide zijden van het station lagen zijsporen waar landbouwproducten zoals suikerbieten en aardappelen konden worden geladen in goe derenwagons. Veel verder naar 69

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 71