de Willem Zelleweg in Goes' (waar hij in zijn Goese begintijd woonde). Hier is het landschap een dynamisch beeld van licht en schaduw, wolken en wind geworden, ook al zijn voor de kenner de spoorlijn en de seinpaal en op de achtergrond de toren van Kloetinge nog wel herkenbaar. Bij het maken van dergelijke tekeningen werden dikwijls nog voorbeelden van vele jaren terug gebruikt. Alle elementen van het Zuid-Bevelandse landschap lijken nog eens samengebracht in de grote gouache 'Molen in Zeeland'-, molen, kerktoren, boerenhuisjes, bloeiende bomen, een ploegende boer, in één compositie die is losgezongen van de werkelijkheid. Grafiek Dat Van der Spoel ook grafiek heeft gemaakt, is een goed bewaard geheim, want de producten van die activiteit expo seerde hij nooit. Grafiek, en dan met name de ets (er is ook een enkele houtsnede van hem bekend) maakte hij alleen voor eigen oefening. Van de etsjes werd dan ook geen oplage afgedrukt. Als een etsplaatje klaar was, maakte hij één afdruk, en als het resul taat naar genoegen was, zei hij: 'Ja, die is goed', en dan werd het plaatje vernietigd of hergebruikt. De meeste bewaard gebleven prentjes zijn dus unica. Ook hier gebruikte hij oudere tekeningen als voorbeeld. De compositie vinden we dan op de ets uiter aard in spiegelbeeld terug. Dat bij het grafische werk het experiment niet werd geschuwd, blijkt uit het hier afge beelde stilleven. Dit is een hoogdrukets, een techniek die uiterst zelden wordt toegepast. Bij een gewone ets wordt de geëtste voorstel ling zodanig geïnkt, dat de inkt uitsluitend Afb. 7. Stilleven met zwarte kan, 1939. Gouache 55 x 73 cm. (Particuliere collectie.) 90

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2008 | | pagina 92