Afb. 9. De gevonden Rolls Royce Merlin 38 motor. (Foto: Hans van Dam.) Opruimen In de weken na de crash was de wei van Remijn een oord dat tot de verbeelding sprak. Leen de Vos geeft aan dat Wisse van Boven en andere Nieuwdorpers toezicht hielden op de ramplocatie en dat ze als ze in de buurt kwamen werden weggestuurd. Het vliegtuig was tijdens de crash en door zijn eigen gewicht diep in de drassige wei van Remijn gezakt. In het land lagen om de zeven meter afwateringsslootjes in de richting van de "Pilleksdulve". Als je over het land liep kreeg je natte voeten omdat het zo laag lag. Toen het vliegtuig maanden later werd opgeruimd werden de lichamen van radioman Phil Tennant en navigator Richard Evans geborgen.37) Ook zij werden op de crashlocatie begraven. Familieleden van Bacon en Cornwall, maar mogelijk ook van een aantal andere bemanningsleden, kwamen na het ongeval naar Nieuwdorp. De familie Bacon sloot vriendschap met de familie Steketee, die ze later hielpen bij hun emigratie naar Australië. De zus van Cornwall, Ada, die meerdere malen samen met haar dochter Pauline Nieuwdorp bezocht, geeft aan dat zij ook de Steketee's kenden. Ada verbleef bij de familie Lam- per in 's-Heer Arendskerke. Op afbeelding acht staat de familie Lamper met op de voorgrond Pauline en haar vriendin Ann Pullen. Nadat het vliegtuig was weggehaald werd de plaats afgedekt met zand en gebruikt als vuilnisbelt. Kees de Kok en Jaap de Jonge geven aan dat in de jaren vijftig er op het land nog een zoekactie naar ijzer plaats vond. Hierbij werd één motor opge- Afb. 10 en 11. Boven: de meisjes die de krans legden: Katharien Traas, Adrie de Vlieger, Corrie op 't Hof, Rina de Kok, Maatje Finson, Suus van Antwerpen, Nelly Romeijnse en Tan netje Wiskerke. Onder: de herden king op 31 augustus 1945. (Collectie Hans van Dam.) 13

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 15