15 bleef het 7e gelegerd op de Vliegbasis Oakington nabij Cambridge. Het 7e Squadron is te herkennen aan de markeringen MG op de op vliegtuigen. Op het embleem van het 7e Squadron staat het sterrenbeeld grote beer, dat is opgebouwd uit een zevental (zes)puntige sterren. Onderaan staat het motto Per diem per noctem (Bij dag bij nacht). 20. Nationaal Archief Australië A705: Brief van VF Bacon aan RAF; de betreffende brief arriveerde op 21 maart. 21. Bron: The Bomber Command War Diaries (p.684). 22. Binnen het Pathfinder Force werd naar mate de oor log vorderde ook steeds vaker gebruik gemaakt van een zogenaamde Masterbomber. Dit toestel met een zeer ervaren Pathfinder- bemanning vloog boven het doelgebied en gaf via de radio de andere toestellen instructies. Naast een Masterbomber vlogen er één of meer Deputybombers mee om indien nodig de rol van de Master konden overnemen. 23. Piloten hielden de Schelde vaak aan als markering. Het kan zijn dat Bacon door de bewolking de Oosterschelde heeft aangezien voor Westerschelde. Sommige bronnen geven aan dat de route over Schouwen-Duiveland een bewuste keuze kan zijn geweest omdat dit de kortste route tussen Recklinghausen en Oakington was. Het zou kunnen dat het toestel van Bacon eerder geraakt was en dat daarbij de navigator gewond was geraakt of de instrumenten defect en dat hij bewust het risico nam om zo thuis te kunnen komen. In brieven die de vader van Bacon later schreef wordt de hypothese dat het vliegtuig eerder geraakt was genoemd. (NA Australië A705). 24. Schouwen-Duiveland bleef totdat de Duitsers in mei 1945 capituleerden bezet gebied. 25. De Flak 38 was een in 1938 verbeterde versie van een Flak 20mm snelvuurkanon. Andere 20mm varianten waren o.a. de Flak 30 en Flak 36. 26. Bron: Database Wings to Victorie; informatie Wim de Meester. 27. Dit was de vleugel aan de rechterkant van de piloot. Vanaf de voorkant van het vliegtuig bekeken de lin kerzijde. 28. Later dat jaar vonden ze tussen hëTvlas stukjes alumi nium van het vliegtuig. 29. De in Nieuwdorp gestationeerde sergeant Dovey schreef een week later in een brief aan de familie van Bacon dat het vliegtuig onderdeel was van een grotere groep. Toen hij op de 20e aan het kijken was naar een grote groep vliegtuigen zag hij dat één van de laatste vliegtuigen was aangeschoten en een brandende motor had. Alle andere bij deze missie betrokken vliegtuigen landen rond 14.45 uur weer op het vliegveld in Oaking ton. (In rapporten staat het verlies van de PB667 niet vermeld. Waarschijnlijk omdat het crashte in bevrijd gebied). 30. De deur van de Lancaster zat, als je het toestel vanaf de voorzijde bekeek, voor de staartvleugel aan de lin kerkant. Ik ga er vanuit dat ze deze deur niet heeft kunnen zien. Janna wees op een tekening van het vlieg tuig een andere plaats aan als de locatie van de deur. Hier bleek echter wel een ontsnappingsluik te zitten. 31. Engels aileron, een onderdeel in de besturing dat aan de vleugel zat gemonteerd. 32. Les Standing geeft aan dat hij jaren terug familieleden heeft horen praten over de crash. Eén van de mannen zou na de crash nog een uur of twee hebben geleefd en naar een hospitaal zijn vervoerd. Dit moet George Hut- tlestone zijn geweest. 33. In juni 1946 besloot de gemeente tot aanschaf van een gemotoriseerde brandspuit op Nieuwdorp, deze kwam er in september van dat jaar. (Bron: Gemeente Archief Goes; Archief van de gemeente 's-Heer Arendskerke). 34. De periode tussen bevrijding en de terugkomst van de regering. 35. Zeeuws Archief: Militair gezag Zeeland, dossiernr, 4347, map 41. 36. Johannes de Jager was een paar dagen eerder over leden aan de gevolgen van een ongeluk met een land bouwmachine. Nellie de dochter van Johannes gaf aan dat ze niet veel van de crash heeft gezien. De luiken waren zoals gebruikelijk bij een overlijden gesloten. We zagen een lichtflits en hoorden een harde klap. Daarna ontstond er wat paniek omdat niet duidelijk was wat er gebeurd was. 37. Nationaal Archief Australië A705; Telegram 25/7/1945. 38. Archief Goes stukken SHAK: 1767: Stukken m.b.t. instandhouding graven gesneuvelde militairen 1940- 1945. Bronnen: Gesprekken mails: O.a. Les Standing, Ross L Bacon, Allan Bacon, Kees Traas, Kees de Kok, Leen de Vos, Janna Moerman, Prien en Rinus Traas, Katrien van de Linde - Traas, Nellie de Jager, Jan Goense, Nico van Antwerpen, Jaap de Jonge, Peter van Dam, Fam v Antwerpen Nieuw-Zeeland, Wim de Meester, Jennie Gray, Richard Evans en John Williams. Musea Archieven: Bevrijdingsmuseum Zeeland; Nieuwdorp - Wings to Victo rie; Arnemuiden - Bomber Command Museum of Canada - Airforce Museum; Wigram Nieuw-Zeeland; Michelle Sim; Zeeuws Archief, Gemeentearchief Goes; National archief Australia; Eigen archief; Les Standing; Familie Bacon. Boeken publicaties: René Hoebeke, Slagveld Sloedam, Terneuzen, 2003, ISBN: 90-9015327-6. Martin Middlebrook and Chris Everitt, The Bomber Com mand War Diaries: An Operational Reference Book, 1939- 1945, Penguin Books Limited, 1998, ISBN 0670801372 (0-670-80137-2). Errol Martyn, For Your Tomorrow: (vol 2) 1943 - 1998, A Record of New Zealanders who have died while serving with the RNZAF and Allied Air Services, first published 1999 by Volplane Press ISBN 0-473-06310-7. Wim de Meester, PB667crash, publicatie Wings to Victorie. Website: Lancaster Forum en diverse andere WOU fora op Internet.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 17