Afb. 1. F/O Lindsay Page Bacon. (Archief familie Bacon.) tralie maar zij werkte als telegrafiste bij de WAAF.U) Een jaar na Lindsay besloot ook zijn jongste broer Allan in dienst te gaan.12) Bacon's militaire loopbaan startte bij No. 1 Radio School waar hij een opleiding tot radio-officier volgde. Tijdens die opleiding moest hij in het noorden van Australië een radarpost bouwen omdat men bang was dat de Japanners ook Australië wil den bezetten. Bij het maken van deze post werd gebruik gemaakt van de diensten van de Aboriginals die in de buurt woonden. Nadat Lindsay in een krant een artikel zag staan waarin deze bevolkingsgroep werd afgeschilderd als luie tweederangs burgers, pakte hij zijn pen en schreef een artikel dat eind november 1942 in die zelfde krant ver scheen.131 Hij schreef hierin dat het beeld dat werd geschetst niet klopte en dat velen een voorbeeld konden nemen aan deze verguisde bevolkingsgroep. Halverwege november 1942 had Lindsay de opleiding tot radio-officier afgerond. Hij had zijn certificaat met goede cijfers behaald. Toch kreeg hij van zijn superieuren enige kri tiek: Bacon is nog te jong en te onervaren om als officier leiding te kunnen geven. Als hij zich verder bekwaamt in het adminis tratieve deel van zijn werk dan kan hij zich tot een goede radio-officier ontwikkelen. Lindsay had echter andere ambities. Hij wilde piloot worden en meldde zich op de veertiende november, een dag na het beha len van het certificaat, aan voor de piloten- opleiding. De luchtmacht Tijdens zijn training tot piloot botste Bacon op 6 mei 1943 in Australië tijdens het taxiën met zijn toestel tegen de staart van een ander toestel. De schade aan de toestel len bedroeg drie pond. Bacon kon kiezen uit het betalen van een boete van twee pond of de zaak voor laten komen bij de krijgsraad. Bacon besloot de boete te betalen. De opleiding tot piloot verliep ondanks dit incidentje verder probleemloos. Op 29 juli 1943 had Lindsay zijn Wings binnen en hij vertrok als Pilot Officer op 11 augus tus 1943 richting Engeland om opgeleid te worden tot piloot in Bomber Command. Na een route, die via Amerika naar Enge land leidde, moest hij in Engeland eerst een aantal maanden wachten voordat hij in maart aan de slag kon bij No. 20 (pilot) Advanced Flying Unit (AFU). Hier werden alle niet-RAF vliegers doorheen geloodst om zich de RAF-werkwijze eigen te maken. In mei 1944 vertrok hij naar No. 26 Ope rational Training Unit (OTU) in Little Horwood waar hij in de Wellington leerde vliegen. Op 11 juni crashte Lindsay na een oefenvlucht boven de Noordzee tijdens de landing. Hij en de andere mannen aan boord brachten het er levend vanaf maar werden wel naar het ziekenhuis gebracht. Bacon lag twee weken in het St Mary's Hospital in Halton. Daarna zette hij de training voort. In brieven uit die tijd wordt zijn vriendin Claire Virgo voor het eerst genoemd. Lindsay schreef aan zijn broer 5

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 7