'Parachutespringen' Binnen Bomber Command werd vanaf 1942 nauwelijks meer aandacht aan parachute springen gegeven. Bij trainingen raakten geregeld vliegers gewond en waren zo (tijdelijk) niet meer inzetbaar voor operationele dienst. Omdat de vluchten door moesten gaan besloot men om de training alleen theoretisch te geven. Het praktijkgedeelte bestond uit de sprong van een tafel om de landing te oefenen. De bemanningsleden beschikten over een summiere handleiding waarin de procedure was beschreven. De minimale hoogte van waaruit gesprongen kon worden was bij een Lancaster driehonderd tot vierhonderd voet (150 meter). De PB667 vloog te laag om een kansrijke sprong mogelijk te maken. Allan, die op dat moment in Canada ver toefde voor zijn pilotentraining, dat hij een vriendin had en dat hij er naar uit keek om haar aan hem voor te stellen.14' De Lancaster Na de basistraining werd Lindsay over geplaatst naar de 1668 Heavy Conversion Unit (HCU) in Bottesford. Daar stapte hij in oktober 1944 voor het eerst in de cockpit van een Lancaster. Waarschijnlijk werd in Bottesford het team gesmeed dat later deel ging nemen aan missies. In december wer den Bacon en zijn mannen ingelijfd bij het 622e squadron op Mildenhall om hun Tour of Duty te starten. Bacons team bestond uit15) George Huttlestone, een 22-jarige bom- richter uit Enfield, vlakbij Londen. Hij had de belangrijke taak om de bommen op de juiste plaats te laten neerkomen. Richard Evans, een 27-jarige Welshman uit Port Talbot die als navigator de taak had om het toestel volgens de vastge stelde route naar het doel te loodsen. Harry McClements, een negentienjarige boordwerktuigkundige uit Hillsborough, Sheffield. Johnny Taylor, de staartschutter. Hij was negentien jaar en kwam uit Radford, Coventry. Jim Cornwall, de dakschutter was een 23-jarige man uit Manchester. Hij was getrouwd en werkte tot juni 1943 als technicus bij een machinefabriek. (In de logboeken staat hij steevast vermeld als staartschutter.) Philip Tennant een dertigjarige Nieuw- Zeelander die de boordradio bediende en tevens de voorste geschutskoepel.16' Hij was de nestor van het team, getrouwd en vader van drie kinderen. Voordat hij vrijwillig in dienst ging was hij vrachtwa genchauffeur in Westport. De eerste missie die werd gevlogen was een dagmissie op Trier op 23 december 1944. In Bacons logboek zien we dat het vliegtuig op 5 januari tijdens een missie op Ludwigsha- ven geraakt was door een Flak.17> Het team was goed op elkaar ingespeeld en na drie Afb. 2. G. Huttlestone, R. Evans(?), H. McClements, J. Taylor, J. Cornwall, P. Tennant. (Archief familie Bacon Les Standing.) G. Huttlestone R.Evans(?) H.McClements J.Taylor J.Cornwall P.Tennant 6

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 8