weken Main Force werd door hun comman dant gevraagd of Bacon en zijn bemanning over wilden stappen naar Pathfinder Force. Omdat deze stap niet zonder risico was, volgde er enige bedenktijd. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt.18' De nachtmis sie naar Duisburg op 8 februari was hun vijftiende en laatste missie in Main Force. Op 10 februari 1945 meldden ze zich in Oakington, de thuisbasis van het 7e squa dron.19'Voordat de eerste gevechtsmissie werd gemaakt ondergingen de mannen een vierdaagse training bij het Pathfinder trainingscentrum Warboys nabij Hunting donshire. Op 3 maart 1945 volgden de eerste test vluchten en op 7 maart volgde de eerste missie naar Dessau. Een nachtmissie die bijna negen uur duurde. Lindsay schreef op 11 maart aan zijn zus Kathleen dat hij die dag mee had gevlogen in een missie naar Essen. Hij vertelde: Het was een feno menaal zicht, meer dan 1.000 toestellen die allemaal één missie vlogen. Zo ver als het oog reikte een continue stroom bommenwer pers omringt door Spitfires die onze toestel len tegen Duitse jagers moesten beschermen. We moeten het ongelukkige Essen volledig van de kaart hebben geveegd. Een nipte ontsnapping Binnen het 622ste squadron konden de missies in de 'relatieve' veiligheid van een grote groep andere vliegtuigen wor den gevlogen. Bij de Pathfinders was dat anders. Deze groep vliegtuigen was het primaire doelwit voor de Duitse luchtaf weer en de jagers. Dit ondervonden de mannen op 18 maart 1945. Het vliegtuig van Bacon werd tijdens een missie naar Hanau aangeschoten. Hij keerde met het brandend vliegtuig terug naar Oakington. Johnny Taylor, de staartschutter schreef in een brief aan zijn familie het volgende: Op de 18e maart 1945 kwam ons vliegtuig brandend terug. Lindsay had de mannen onderweg gesmeekt om te springen maar ze antwoordden vastberaden: "We blijven. Samen komen we er doorheen." Bacon kreeg het voor elkaar om deze machine zonder verdere ongelukken op de landings baan te krijgen.201 De familie van Lindsay probeerde Lindsay voor deze actie later postuum bevorderd te krijgen tot Flight Lieutenant. De laatste vlucht van de PB667 Bacon had niet de beschikking over een vast toestel. In zijn logboek zien we dat hij veertien (test)vluchten in het 7e squadron vloog met elf verschillende toestellen. Op 20 maart kreeg Bacon de beschikking over een nauwelijks vier maanden oude Lan caster MK.III met serienummer PB667 en squadron markering MG-Q. Met dit toestel dat waarschijnlijk als Queenie werd aan geduid vloog Bacon op 20 maart 1945 zijn zevende missie in het PFF, een getal dat deze keer geen geluk bracht. Er stond een dagmissie op Recklinghausen op het programma. Hier moesten de spoor wegverbindingen worden vernietigd. Deze De staartschutter en zijn parachute De staartschutter was de eenzaamste man tijdens een missie. De geschutskoepel was zo krap dat het al een prestatie was om erin te komen. Als de schutter in de koepel zat werd de koepel middels een deur van het vliegtuig afgesloten waarna de schutter alleen via de radio met de rest van de bemanning kon communiceren. Na de landing wurmde hij zich weer uit de krappe koepel. Aan het begin van de oorlog hing de parachute van de staartschutter in het vliegtuig omdat er gewoon niet genoeg ruimte was. Aan het eind van de oorlog gebruikte de staart schutter een pilotenparachute waar je op kon zitten. De schutter kon hierdoor zonder eerst de koepel uit te kruipen het vliegtuig verlaten. Hij moest daarvoor wel de koepel een kwartslag draaien zodat de uitgang zich aan een zijde van het vliegtuig bevond. Daarna kon hij zich achterwaarts uit het toestel laten vallen. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2011 | | pagina 9