is, zien we zelfs kleine sporen zitten op zijn
hiel. Wie deze jongeman is, weten we niet.
Het is waarschijnlijk dat het een portret is
van een bestaand persoon. Het was in de
Gouden Eeuw immers niet ongebruikelijk
om een portret van een kind te laten maken.
Wat u wellicht wel opgevallen is, is dat het
vrij fijntjes geschilderd is. Dit komt, naast
het vakmanschap van de schilder, ook door
het koper waar het op geschilderd is. Koper
biedt de schilder een hele gladde en vlakke
ondergrond, en hierdoor kon er heel precies
geschilderd worden. Hoewel er in de zeven
tiende eeuw vooral op linnen werd geschil
derd (steeds minder op paneel), was het
schilderen op koper ook niet geheel onbe
kend. Als u zelf door een museum loopt kunt
u het vaak al zien; het zijn meestal niet al
te grote werken, en ze zijn heel fijn en glad
geschilderd.
We kennen allemaal de grote schilders uit
de Gouden Eeuw, maar het zijn juist de
'kleine' grote meesters die de Gouden Eeuw
tot een bloeiperiode in de kunst hebben
gemaakt. Door heel de Republiek zag men
schilders en kocht men schilderijen. Van
portretten tot stillevens, alles werd gepro
duceerd in de zeventiende eeuw, en alles
hing men op in huis of schuttershof. De
prachtige verhalen van de schilders in Am
sterdam en Haarlem zijn net zo goed van
toepassing op de schilders in Zeeland en
de Bevelanden. Zo ziet u maar: de Gouden
Eeuw is dichterbij dan u denkt.
Afb. 3. Jongen in groen,
schilder onbekend.
Collectie HMDB.)
26