Opnieuw de Lancastercrash bij Nieuwdorp
Hans van Dam
Nadat in de zomer van 2010 de motor en
twee propellers van de bij Nieuwdorp op
20 maart 1945 gecrashte Lancaster PB667
boven de grond waren gekomen is er veel
gebeurd. De publicatie in de Spuije, voor
jaarsnummer 2011, heeft er mede aan
bijgedragen dat nieuwe informatie boven
tafel is gekomen die voor mijn onderzoek
belangrijk was. De presentaties die ik de
afgelopen jaren in het Bevrijdingsmuseum
heb gegeven zorgden er ook steevast voor
dat ik weer aan mijn verhaal moest sleu
telen. Naast informatie van ooggetuigen
en familieleden heb ik de afgelopen twee
jaar zoveel informatie over Bomber Com
mand en Pathfinder Force binnengekregen
dat ik besloot om daar ook iets mee te
doen. Naar aanleiding van het onderzoek
heb ik alle verkregen informatie nu in
een publicatie verwerkt. Ik wil het laatste
hoofdstuk in mei 2013 schrijven. Daarna
rond ik het onderzoek af en zal het geheel
in boekvorm verschijnen. De gevonden
onderdelen en het verhaal krijgen in het
nieuwe Bevrijdingsmuseum een speciaal
plaatsje. Hieronder volgt een overzicht
van wat er na de eerste publicatie in de
Spuije is gebeurd.
Route
Ik kan jammer genoeg nog steeds geen ab
solute duidelijkheid krijgen over de laatste
minuten van de vlucht van de Lancaster
PB667. De verslagen van ooggetuigen
wijken te veel van elkaar af. Daarom heb
ik twee routevarianten op een kaart in
getekend. Een aantal ooggetuigen geeft
aan dat het toestel eerst een ronde over
het dorp maakte alvorens het een vijftal
minuten later, toen het aanvloog vanuit de
richting 's-Heerenhoek, bij een landings
poging crashte. Andere getuigen beweren
dat het toestel vanuit de richting Goes in
een rechte lijn op het dorp afkwam voordat
het crashte. In een afbeelding die ik in het
boek over de crash wil plaatsen werk ik
beide alternatieven verder uit.
Bemanning
Over vier bemanningsleden heb ik via hun
familie informatie kunnen achterhalen.
Hierdoor heb ik een behoorlijk inzicht ge
kregen in de levens van deze vliegers. Van
twee bemanningsleden heb ik informatie
uit kranten gekregen die gekoppeld aan
de informatie uit de RAF-dossiers en brie
ven een goed beeld geeft. Alleen over de
staartschutter heb ik nauwelijks informa
tie kunnen terugvinden. In april, mei en
oktober van dit jaar zijn familieleden van
de Australische piloot Lindsay Bacon en de
kinderen van de Nieuw-Zeelandse radiote
legrafist in Nieuwdorp op bezoek geweest.
Dat ik bijna zeventig jaar na dato dankzij
het onderzoek een paar families met elkaar
in contact kon brengen was voor mij mis
schien wel het mooiste resultaat van het
onderzoek.
Straat en monument
Een ander hoogtepunt was het feit dat de
gemeente Borsele besloot een tweetal stra
ten in de nieuwbouwwijk Lancaster een
naam te geven waaruit een relatie met de
crash blijkt. De naam Lancasterstraat be
hoeft geen verdere uitleg. De Baconstraat
is vernoemd naar de 21-jarige Australische
piloot Lindsay Bacon. We proberen voor
beide borden binnenkort een onderbord
met wat extra informatie te maken.
Op 3 mei 2013 wordt als alles volgens plan
verloopt een monument onthuld voor de
vliegers van het toestel. Allan Bacon, de
nu 87-jarige broer van de piloot zal zorgen
voor de onthulling. Op 3 mei zal ook het
Woonzorgcomplex officieel worden geopend.
We hebben diverse hoogwaardigheidsbe
kleders uitgenodigd en van verschillende
zijden is inmiddels al een positieve reactie
ontvangen.
Allan Bacon was zo onder de indruk van
ons onderzoek dat hij besloot ons een schil
derij te schenken. Door Alan Palmer, de
contactpersoon van het Bevrijdingsmuse
um Zeeland in Engeland, is contact gezocht
38