De Commandant der Stelling van de Monden der Maas en der Schelde (Commando Zeeland);
gezien de Koninklijke Besluiten van 29 Augustus 1914 (Staatsblad no. 435), van 8 September 1914
(Staatsblad no. 448), van 25 September 1914 (Staatsblad no. 453) en van 11 Februari 1915 (Staatsblad
no. 81), waarbij de gemeenten in de Provincie Zeeland zijn verklaard „iu Staat van Beleg";
overwegende, dat eene stipte handhaving der neutraliteit eischt, dat burgent zich onthouden van elke
handelingwelke met den oorlog in rechtstreeksch verband staat;
gelet op de Wet van 23 Mei 1899 (Staatsblad no. 128);
stelt bij deze de navolgende Verordening vast:
Artikel I.
In geval een niet tot de Nederlandsche strijdmacht behoorend vliegtuig binuen het in hoofde dezes
vermelde gezagsgebied landt, is het aan een ieder verboden de bemanning op eenigerlei wijze behulp
zaam te z\jn bjj het vernietigen of onbruikbaar maken van het vliegtuig of eenig onderdeel daarvan, dan
wei de wederopetjjging van dat vliegtuig daadwerkelijk te bevorderen.
Artikel 2.
Het is in het in artikel 1 bedoelde geval aan bur<J«r* verboden op eenigerlei wjjze te beletten, dat
het vliegtuig of eenig onderdeel daarvan door de bemanning wordt vernietigd of onbruikbaar gemaakt,
dan wel, dat hel vliegtuig weder opstijgt
A/5. 2. Deel van de verordening over de handelswijze bij het landen of neerstorten van bui
tenlandse militaire vliegtuigen.
in de nabijheid van de korenmolen. In De
Middelburgsche Courant van die dag werd
vermeld dat het om een Engels toestel
ging met het kenmerk 1001. De piloot
B. Crossley Meates raakte niet gewond en
werd direct gevangen genomen. De geïnter
neerde officier werd per trein weggebracht
naar Groningen.
Een dag later schreef het dagblad De
Zeeuw dat het gisteren bij Kruiningen
gelande vliegtuig deel uitmaakte van een
formatie van drie Engelse vliegtuigen die
bommen hadden afgeworpen boven Ho
boken bij Antwerpen. Aangenomen werd
dat de vliegtuigen niet rechtstreeks over
de Duitse linies in België naar Engeland
terug durfden te vliegen en dat zij daarom
besloten om de loop van de Schelde te vol
gen. In verband met een motordefect moest
een van de vliegtuigen in Kruiningen een
noodlanding maken.
Van het gelande vliegtuig is een mooie
informatieve foto bewaard gebleven. Op
de foto wordt het vliegtuig omringd door
de plaatselijke autoriteiten. Burgemees
ter J.H.O. Dominicus van Kruiningen
staat links op de foto (met zijn dochter) en
veldwachter J. de Nooijer is voor nadere
inspectie op de vleugel van het vliegtuig
geklommen. De toegestroomde belangstel
lenden blijven op gepaste afstand van het
vliegtuig.
Het lijkt er op dat in Kruiningen bij de lan
ding van dit Engelse vliegtuig alles werd
afgehandeld conform de werkwijze die bij
de neutraliteit van ons land gebruikelijk
was. In de daaropvolgende oorlogsjaren
bleef het publiek kennelijk niet altijd op
voldoende afstand van een geland of neer
gestort vliegtuig voordat de lokale gezags
dragers ter plaatse aanwezig waren. De
Commandant der Stelling van de Monden
der Maas en der Schelde (Commando Zee
land) kondigde op 23 november 1917 dan
ook een strenge verordening af hoe moest
worden gehandeld in geval een niet tot
de Nederlandsche strijdmacht behoorend
vliegtuig op het grondgebied van Zeeland
terecht zou komen.
39