Terugblik van milicien Arie van Loo op zijn ervaringen e
in de oorlogsjaren 1914-1918 d
i
Arie van Loo (1893-1977) moest op 1 okto- voor het vertrek dat de volgende morgen z
ber 1913 in militaire dienst voor een periode zou plaatsvinden. Zo trok de volgende mor- v
van 8,5 maand. Kort na zijn afzwaaien gen ieder naar zijn afreispunt. Je zag die r
werd hij weer opgeroepen omdat er oorlog dag overal wenende vrouwen en meisjes, g
was uitgebroken. Dit artikel is de weergave want ieder was voorbereid op het ergste. v
van een deel van zijn ervaringen, zoals hij Als voorbeeld hadden we genoeg aan Bel- n
die in de jaren zeventig heeft opgetekend. gië, dat heel snel door de Duitsers onder de r
Hij was afkomstig uit Zierikzee, maar voet werd gelopen. v
tijdens zijn mobilisatietijd ook tijdelijk We vertrokken allen met de tram, ik zelf g
op Zuid-Beveland gelegerd. Naast zijn 's morgens om 6 uur. Al het rollend mate- d
ervaringen als militair, schetst hij ook een rieel was ingeschakeld voor dit massale v
beeld van het leven van de bevolking in de vervoer van alle dienstplichtigen van ons d
oorlogsjaren 1914-1918. eiland, alle mannen tussen 20 en 35 jaar, e
en dat waren er nogal wat. De wagons e
Op 15 juni 1914 zouden we afzwaaien. Toen waren al vol toen ze in Zierikzee aankwa-
die dag eindelijk aanbrak verlieten we de men, maar er waren ook veel goederen- en g
kazerne, niet vermoedend dat onze vrijheid veewagens. Mijn plaats was op een open v
slechts van korte duur zou zijn. veewagen, 't was gelukkig mooi weer. We d
In de Oost-Europese landen was het al moesten via Zijpe en Roosendaal naar v
enige tijd aan 't rommelen. Daar kwam nog Vlissingen reizen. We hadden overal veel 1
bij dat Duitsland en Frankrijk elkaar na de oponthoud, dat kwam door het ontbreken v
oorlog van 1870, eigenlijk nooit goed had- van directe aansluitingen of doordat er in d
den teruggevonden. Midden zomer werd er 't geheel geen vervoermiddel meer was. Tot r
een moordaanslag gepleegd slot van alle reismoeilijkheden kwamen we d
op Kroonprins Ferdinand van Oostenrijk, in Vlissingen aan. Dat was die avond om 9 t
te Sarajevo, een stadje in de Balkan. Dat uur. v
werd dan de reden voor het uitbreken van We werden voor de nacht ondergebracht g
de Eerste Wereldoorlog. Alles stond direct in een groot goederendepot bij het station. t
in vuur en vlam, er was op deze reden Nu kreeg elke militair bij het afzwaaien d
gewacht. Duitsland, als machtig Rijk, een zakboekje met reisorders met betrek- t
verklaarde aan alle omringende landen de king tot de te volgen route bij 'opkomst d
oorlog, ook aan België, want dat lag in de met spoed'. Was dat niet het geval geweest v
weg. Het gaf voor ons land natuurlijk ook en zouden we van hier (Zierikzee) met de z
de nodige spanning, want, hoewel we er Provinciale Dienst zijn meegegaan, dan 1
nog niet in betrokken waren, moesten we waren we met wat vertraging toch wel op g
wel onze grenzen bewaken, voor eventuali- de middag in Vlissingen geweest. Maar, v
teiten. zoals een ieder weet: in dienst is dienst h
't Gevolg was een volledige mobilisatie, op dienst en daar valt niet aan te tornen. Na t
de laatste dag van juli. Dit hield een oproep de nacht in Vlissingen te hebben doorge- t
voor volledige oorlogssterkte in. bracht werden ons 's morgens mitrailleur- e
Zelfs de landweermannen werden er in uitrustingen uitgereikt en was het weer e
betrokken, dat waren de mannen tussen 30 aantreden geblazen. We gingen naar het s
en 35 jaar. Wat voor beroering dat in ons station en we stapten weer in een trein, die v
stadje gaf, is nu niet meer weer te geven. ons tot Roosendaal bracht. Hier stapten we g
Alle berichten liepen via het stadhuis en uit en niemand van ons wist eigenlijk waar e
al vlug waren grote proclamaties overal we heen moesten. Er kwam een trammetje t
verspreid. Iedereen moest zich klaarmaken van de Zuid-Nederlandse Tram Mij. voor r
2