Ouderlijk huis te Zonnemaire
leefde was nog een wonder, maar daar keek
toen niemand naar."
..In 1932 kon ik als tekenaar komen bij archi
tect J. Hoogenboom uit Renesse. Voor niks.
want het was een hele eer. Daar reed ik dan op
de fiets naar toe. Hoogenboom had in Delft en
in Zwitserland gestudeerd. Op zaterdagochtend
kreeg ik als tegenprestatie lessen in kunstge
schiedenis van hem en lessen in beleefdheids-
leer. b.v. datje een meerdere aan je rechterkant
moest laten lopen en datje altijd een halve stap
achter die meerdere moest blijven.
Hoogenboom was een artiest, een bijzonder
mens. Ik moest wel zijn knechtje spelen, want
als hij aankwam in zijn T-ford. moest ik rennen
om de garagedeuren voor hem open te maken."
Hoogenboom wist toen nog niet dat hij een toe
komstige ridder voor zich uit liet hollen, want
Piet Boot werd aan het einde van zijn carrière
benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-
Nassau op grond van algemeen maatschappelij
ke verdienste. In april 1937 werd hij als opzich
ter aangesteld bij de restauratie van de
Nederlands-Hervormde kerk in Haamstede.
Hij mocht daar komen, maar de daaruit voort
vloeiende kosten moesten voor eigen rekening
komen, aldus een brief van de Hervormde ker-
keraad. Daar hoorde dan ook nog een plakzegel
van 60 cent voor de ongevallenwet bij. In dat
zelfde jaar leerde hij zijn aanstaande vrouw.
Neeltje van Sluis, de dochter van de haven
meester uit Brouwershaven kennen. Onder ar
chitect F. C. J. Dingemans was Boot opzichter
tekenaar bij de bouw van het landhuis van de
familie Van Citters in Burgh in 1938. Verder
was hij opzichter bij verschillende grote projec
ten op Schouwen-Duiveland. onder meer bij de
bouw van het rusthuis in Zierikzee (1940).
Vlak voor de oorlog ging hij in Den Haag stu
deren. op zaterdag volgde hij lessen bij een in
genieur in die stad. „Dat was voor die tijd een
hele onderneming," aldus de heer Boot.
„Ik vertrok dan om half zes met de tram uit
Zonnemaire naar Zijpe, daar ging ik op de boot
naar Numansdorp en dan van Numansdorp met
de tram naar de Rozestraat in Rotterdam. Dan
van de Rozestraat met de electrische tram naar
het Centraal Station en vandaar naar het
Hollands spoor in Den Haag en dan met de tram
naar de Archimedesstraat, alles bij elkaar duur
de die reis 5 uur. Daar werd ik dan volgestopt
554