1De toegemeten bestuderingstijd was te kort
voor een behoorlijke raadpleging van de ach
terban.
2. De economische drager 'rust en ruimte'
speelt in de visie van de gemeente nauwelijks
een rol; steeds wordt voorrang gegeven aan
het onmiddellijke economische belang van
één of meer sectoren.
3. Geen aandacht wordt besteed aan de nood
zaak landschappelijke waarden, oude structu
ren en kleinschalige woonvormen te handha
ven en ingrepen te vermijden die de bele
vingswaarde van stad, dorp en landschap
aantasten.
4. Het besef ontbreekt dat de structuur van het
eiland en zijn economie voor een groot aan
tal invwoners, maar ook voor de meeste toe
risten, geen bronnen zijn van economisch
gewin, maar van leefomgeving. Zij waarde
ren het eiland juist om de afwezigheid van
hoogbouw, lelijke bedrijfsgebouwen, lawaai
ige snelwegen en luchtvervuiling.
5. Schouwen-Duiveland is niet gediend met een
stroomlijning van de dammenroute N-57,
omdat deze anders hoofdas wordt voor het
verkeer tussen Mainport Rotterdam en
Vlissingen.
6. Evenzo moet worden voorkomen dat de
Midden-Zeelandroute (Hellegatsplein-
Bruinisse-Goes) een concurrent wordt van de
Zoomweg A-4, zeker wanneer de
Westerscheldetunnel eenmaal in gebruik is
genomen.
7. Een verdere uitbreiding van het kassengebied
bij Sirjansland is ongewenst en nieuwe glas
concentraties op het eiland dienen tot iedere
prijs te worden geweerd.
8. De Grevelingenkust dient verschoond te blij
ven van verdere commerciële uitbuiting.
9. Windturbines niet in het oude land,
desnoods wel op de dammen.
10. Meer aandacht voor de kwaliteit van het
strand. Geen permanente bebouwing ervan
en geen verder bebouwing van of bouwpro
jecten in het duingebied.
De rest van het jaar heeft de discussie over de
Structuurvisie door overbelasting van het ambtelijk
apparaat van de gemeente grotendeels stil gelegen.
Hoogbouw Bruinisse
Op 19 februari deed de Raad van State uitspraak
in het beroep dat Aquadelta Beheer II te
Bruinissse, daarin gesteund door de gemeente
Schouwen-Duiveland, had ingesteld tegen de
vernietiging van zijn hoogbouwplannen door
Gedeputeerde Staten van Zeeland. Zeer tot tevre
denheid van het bestuur en van de vele andere
tegenstanders die evenals de Vereniging Stad en
Lande ter zitting werden gehoord, verwierp de
voorzitter van de Afdeling Geschillen van Bestuur
het beroep. Hiermee kan deze kwestie als afge
daan worden beschouwd.
Nieuwbouw gemeentehuis
a. De locatie
Zoals gemeld in ons verslag over 1997, had de
Vereniging ernstige bezwaren tegen de locatie
die de gemeente voor het nieuwe gemeentehuis
had gereserveerd, t.w. de driehoek tussen Laan
van St. Hilaire, Nieuw Kooiweg en Houwersweg.
In een brief aan de Gemeenteraad van 3 oktober
1997, die vergezeld ging van een drietal foto's
van dit haast idyllische boerderijlandschap, uniek
vanwege zijn ligging zo dicht tegen de oud stad,
heeft het bestuur getracht de raadsleden én het
gemeentebestuur te bewegen deze keuze nog
eens te heroverwegen. Het heeft niet mogen
baten. Niet één raadslid nam de moeite op ons
dringende verzoek te reageren. Het gemeentebe
stuur beriep zich op de unanieme instemming
van alle zes vroegere gemeenten, gevolgd door
een besluit van 26 juni 1997, waarbij de nieuwe
gemeenteraad van Schouwen-Duiveland nog
eens uitdrukkelijk zijn voorkeur uitsprak voor
deze locatie. Inmiddels was ook de publieke opi
nie bezig zich tegen de onderhavige keuze te
keren, zodat het gemeentebestuur zich genood
zaakt zag serieus op onze bezwaren in te gaan.
Deze contacten leidden er uiteindelijk toe dat
wij, gelet op de houding van de gemeenteraad,
in mei met wethouder Veerhoek afspraken ons
verzet tegen de locatie te laten varen in ruil voor
een gemeentelijke belofte rekening te houden
met onze opvattingen inzake behoud van de
zichtlijnen op het fraaie silhouet van Zierikzee,
zowel in de zgn. schil als daarbuiten. Onder de
'schil' wordt verstaand de parkachtige aanleg ten
N. en ten W. van de oude stad, vanaf de gracht
26