OD oD OD iiGg» ©HüS) dCp) OD OD Od EEN ONTMOETING MET MAR VAN DER VEER Mar van der Veer (Foto redactie) In de laatste van een reeks ontmoetingen, maken we kennis met Mar van der Veer uit Zierikzee. Van der Veer is muziekdocent, organist, dirigent en columnist. Mocht hij in de regio al bekend zijn geweest in koorkringen, door zijn muzikale inbreng in het spektakelstuk "Het Oproer van Zierikzee" werd zijn naam op Schouwen- Duiveland voorgoed gevestigd. We kennen hem verder als Marzas, die ons met zijn stukjes in een advertentieblad kan ontroeren of ergeren, of die een glimlach van herkenning teweeg kan bren gen. In verpleeghuis De Corneliastichting in Zierikzee richtte hij een bewonerskoor op. Van der Veer: "Muziek betekent iets voor mensen, doet mensen iets en het kan me echt niets sche len wat voor stijl het is, als het mensen maar raakt. Als het dan ook nog therapeutisch werkt, is dat mooi meegenomen." Mar van der Veer werd op 28 oktober 1951 geboren in Vlaardingen, in een gezin met drie kinderen. Zijn vader was koster van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Al op jeugdige leeftijd werd hij op allerlei manieren betrokken bij het kerkenwerk. Het Christelijk geloof speelde altijd een belangrijke rol in zijn leven. "Ik sta altijd open voor allerlei andere levensbeschou wingen en ben steeds op zoek naar raakvlakken, die je met anderen bindt", meent hij. Mar zat al op jonge leeftijd in het bestuur van jeugdvereni gingen. Zijn organisatietalent manifesteerde zich al vroeg en kwam goed van pas in het milieu, waarin hij zich bevond. Zijn tien jaar oudere broer Arie, die nu voorzitter is van de Evangelische Omroep, vertoonde dezelfde trekjes. "We hadden grote jeugdverenigingen", vertelt hij, "we waren fanatiek in alles wat we ondernamen. Op zondagavonden kwamen we bij elkaar om met elkaar te debateren. We kozen dan een bijbels of maatschappelijk onderwerp, vormden discussiegroepen en verdedigden onze stelling, een spel van aanval en verdediging. Dat was heel vormend. De Christelijke Gereformeerde gemeente was niet groot, maar had een actieve jeugd. We organiseerden veel gezellige uitjes. Mijn belangstelling voor muziek was ook toen al meer dan gemiddeld, daarom probeerde ik iedereen mee te krijgen naar concerten in De Doelen in Rotterdam en dat lukte aardig. Dat is dan weer het voordeel van zo'n grote stad, cul tuur volop. Ik weet nog, dat we The Messiah en het Weihnachtsoratorium bezochten. Onze kerk op zich, daar vonden de meesten niet zo veel aan, nogal behoudend, maar we hadden elkaar, de jeugdgroepen. We vormden één grote sociale kluwen. Altijd was er iets te doen, altijd gingen we iets ondernemen." Het muzikale talent van Mar manifesteerde zich al heel vroeg. "Bij ons thuis in de kamer stond een oud traporgel. Ik moet een jaar of drie geweest zijn, toen ik daar voor het eerst op speelde. Volgens mijn moeder hoorde ik op die leeftijd echt al goed het verschil tussen iets goed of fout spelen." Een goede kennis van zijn ouders bracht hem wat basiskennis over muziek bij. Vanaf zijn twaalfde jaar echter stortte hij zich volledig op de muziek. Hij ging op les bij Piet van den Kerkhoff, de organist van het vier-klaviersor- 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1999 | | pagina 13