- 52 -
PROVINCIALS BOOT TE BORSSELE
(Vervolg van biz49)
Op zaterdag 11 april 1891 werd tussen Goes en Borssele
een omnibusdienst geopend, die vanuit .de beide plaatsen
viermaal per dag vertrok. Deze dienst bracht ongetwijfeld
gemak en voordeel voor reizigers van of naar de tussen
liggende dorpen en voor hen, die met de Provinciale boot
bij Borssele aankwamen, liet het oog op dit laatste werd
deze dienst in het leven geroepen. Hij heeft echter niet
lang bestaan: een maand later werd hij wegens gebrek aan
passagiers al gestaakt; alleen op dinsdagen bleef er nog
een wagen rijden van Borssele naar Goes v.v. in verband
met de te houden markt in Goes.
In juni besloot de gemeenteraad van Borssele, over te
gaan tot begrinting van de weg, leidende van het dorp
naar het stoombootveerindien daarvoor een renteloos
voorschot uit de provinciale fondsen zou worden verkregen
en vanwege de provincie een geschikte aanlegplaats werd
gemaakt. Het doel der wegverbetering was derhalve de be
vordering van een steiger of ponton, waarnaar men nu al
zo lang, sinds 1867, had uitgezien.
Voor het personeel van de veerdienst en de vele reizigers
(zomerdienst lo91 totaal 2261; idem 1892 2487 passagiers)
was het inderdaad te hopen, dat een gunstige beschikking
zou worden genomen. Het viel echter anders uit, want G.S.
wezen liet verzoek afgewichtige bezwaren verzetten zich
tegen de oprichting van een steiger bij dijkpaal 27
In 1892 kwam weer ec-n adres binnen bij G.S., nu van in
woners van EllewoutsdijkDriewegen, Oudelande en Ovezande
gesteund door de gemeenteraden van Ovezande, Driewegen en
Ellewoutsdijk, om aan of bij de haven te Ellewoutsdijk een
aanlegplaats te doen bouwen. De adressanten en de burge
meester van Ellewoutsdijk wendden zich tot de Kamer van
Koophandel te Terneuzen met het verzoek, instemming te be
tuigen aan het adres.
Na breedvoerige discussie over het voor en tegen voor
Terneuzen, werd overwogen, aan adressanten to ken
nen te ge-ven, dat inwilliging van hun verzoek niet in het
- 53 -
belang van Terneuzen zou zijn, daar het dikwijls zowel te Vlis
singen als te Terneuzen de zo gewenste aansluiting met de
treinen zou doen missen; de Kamer van Koophandel was wel be
reid, de pogingen te ondersteunen, die leiden konden tot het
verkrijgen van een subsidie voor een afzonderlijke dienst Ter
neuzen - Ellewoutsdijk, in verband met tramwegplannen Elle
woutsdijk - Goes.
Het schrijven werd eveneens doorgezonden aan de gemeenteraad
van Terneuzen, die het adres behandelde in de raadszitting
van vrijdag 29 juli 1892. De heer Visser zou dit verzoek gaar
ne steunen en ook de voorzitter en de andere leden van de
Raad waren deze mening toegedaan, doch alleen dan, als een
boot voer van Terneuzen naar Ellewoutsdijk en terug, evenals
Hansweert - Walsoorden.
Daar het verzoek in behandeling was bij G.S., werd het schril
ven voor notificatie aangenomen.
G.S. deelden in de zomervergadering aan Prov. Staten mee,
dat het adres in handen gesteld was van de Commissie van Toe
zicht voor de Stoombootdienstaangezien er nog andere auto
riteiten geraadpleegd moesten worden, stelden zij voor, hen
te dezen aanzien dilligent te verklaren.
Op 10 november 1893 werd door de Staten besloten, bij Bors
sele een steiger te doen bouwen.
BRONNEN
- Archief R.VJ.S. Terneuzen.
- Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren, de volgende nummers:
14 October - 5 december 1885
25 mei - 20 juli - 2 november 1887
15 april - 23 mei - 6 juni 1 juli I89I;
6 januari - 18 en 25 juni - 30 juli - 3 september - 5 en 19
october - 5 november 1S92.
- "Geschiedkundige Plaatsbeschrijving van Vlissingen"door
EPWinkelrnan
KRUININGEN
W.H.A. DE VELD