j'ilBnnn
Een kaai van negen huizen
Gedeelte van de schema herinnert aan de vroege renaissance, en daaroverheen aan de late
Dwarskaai, met van gotiek waar die skeletbouw een structurele functie had. Het was in 1590 en
links naar rechts: G113,
G112 G111enG110 dan ook geenszins een noviteit. Dat het ook in de 17de eeuw nog in
Situatie vóór 1875. zwang bleef, liet in Middelburg de gevel van 'De Gulden Sonne' zien. die
(Gemeentearchief in 1635 in de Lange Delft werd opgetrokken, maar dat is dan wel een erg
Middelburg). |aat en nje( a] te geinig voorbeeld.
Overigens was bi j G 110 het verschil met G 112 opvallender dan de over
eenkomst. Vergeleken met de exuberantie van de hierna te bespreken vol
ledig natuurstenen fagade van 'In de Steenrotse', was die van 'De
Salamander' voornaam, maar niet rijk. Zij vertoonde de voor de bouwtijd
gebruikelijke afwisseling van natuursteen voor basementen, lijsten en ban
den. met baksteen voor opvulling van de vlakken. Zij had, bij ongeveer
eenzelfde gevelbreedte, vier vensterassen in plaats van de vijf van 'In de
Steenrotse'. wat inhoudt dat de compositie grootschaliger was: de kruis-
vensters konden iets groter zijn en de pilasters wat forser. De laatste kre
gen ook meer nadruk omdat ze, ieder afzonderlijk, op een zwaar voetstuk
stonden en omdat de gevel niet zo uitbundig versierd was.
44