12
Het gaat niet alleen vaker regenen, er gaat
ook steeds meer vallen in korte tijd. Het
waterschap neemt hier al jaren maatregelen
voor. Maar in tijden van extreme neerslag
blijft menselijk handelen nodig. Daarom
wordt er elk jaar geoefend. Een kijkje achter
de schermen bij een oefening wateroverlast.
"We gaan die pompen dus
echt laten draaien!"
"Even voor de zekerheid, die
pompen gaan echt draaien? Dus
ook gaas en hekken doorknippen
als dat nodig is?" Een van de leden
van het Operationeel Team (OT)
vraagt het voor de zekerheid maar
even na. We zijn beland in het
'crisiscentrum' van het waterschaps
kantoor. Er zijn zojuist meldingen
binnengekomen over extreme
wateroverlast op Schouwen-
Duiveland en Zuid-Beveland. Er is
de afgelopen dagen veel neerslag
gevallen, een gemaal is in storing
gevallen en de waterstanden blijven
stijgen. Ingrijpen is dus vereist!
Het team vergadert in sneltreintempo
over de te ondernemen acties in het
buitengebied. Alles om wateroverlast
bij u in de straat en op landbouw-
percelen te voorkomen. Toch is dit
niet zo simpel als het lijkt. Hoe is de
waterafvoer in een gebied geregeld?
Hoe voorkomen we dat lagergelegen
gebieden al het water krijgen? Wat
kunnen we waar doen om problemen
te voorkomen? Het zijn vragen waar
goed over nagedacht moet worden
voordat een teken aan medewerkers
gegeven kan worden om tot actie
over te gaan. Omdat het een oefening
is, worden niet alle maatregelen
daadwerkelijk uitgevoerd.
Het opstellen van een Moby (mobiele
pomp) bij de Schelphoek op
Schouwen-Duiveland en het aan
sluiten van twee dieselpompen bij
gemaal De Poel op Zuid-Beveland
zijn voldoende werk om na te gaan
of alles werkt zoals het in de draai
boeken staat.
Moby's laden
Vanaf dat moment wordt er hevig
gebeld met de buitendienstmannen
("Hé Jos, heb je nog niet naar buiten
gekeken? Heel Schouwen staat onder
water"). Er moet veel geregeld
worden. Werkploegen worden
samengesteld, diepladers en kranen
worden geregeld en het eten voor
vanavond wordt alvast besteld: want
dat het een lange dag gaat worden
voor de mannen is iets wat zeker is.
Het logistieke circus start bij de werk
plaats in Eindewege nabij Goes, waar
alle onderdelen van de pompen staan
opgeslagen. De regel is dat een Moby
binnen twaalf uur in werking moet
zijn. Dat lijkt lang zo op het eerste
gezicht, maar is het niet. Je bouwt
in principe toch een mobiel gemaal
en die zijn ook niet in één dag
gebouwd. In Eindewege zijn de
diepladers van het transportbedrijf
al gearriveerd en kan het laden
beginnen. Behalve de pomp (4.500
kilo!) en méters buizen, worden er
voedingskabels, touwen en stut-
blokken opgeladen.
Op weg naar de Schelphoek
belanden we in een hoosbui; een
realistischer scenario voor een
oefening is bijna niet te bedenken.
Eenmaal aangekomen blijkt de weg
droog te zijn, maar een fikse, gure
wind maakt het er niet makkelijker
op. Niet dat de mannen zich daar