Draaien zonder vet in de steigers in speciale overlevingspakken uit de helikopter. Toch wel indrukwekkend om dat van heel dichtbij te zien. Chris blijft geïnteresseerd doorvragen: "Hebben jullie ook een apart noodkanaal?" Jeroen vertelt dat het vliegveld daar te klein voor is. "Als er een calamiteit is mag defensie wel gebruikmaken van het vliegveld. Ook de traumahelikopter en politiehelikopter mogen hier landen, ook 's nachts. Als de traumahelikopter uit Rotterdam wordt ingezet in Zeeuws- Vlaanderen, wijken ze uit naar dit vliegveld. Ze tanken hier de helikopter en blijven stand-by. Anders moeten ze eerst naar Rotterdam vliegen en nog aftanken voordat ze weer stand-by zijn." Vliegen met koffiestop Chris: "Hoe weten jullie welke vliegtuigen er landen?" Jeroen: "Wij ontvangen de vluchtplannen vanuit Amsterdam. Als een vliegtuig is geland, is het vluchtplan gesloten. Om op te stijgen moet de piloot een nieuw vluchtplan indienen, minimaal 1 uur voor vertrek. Sommige piloten wachten in het restaurant van het vliegveld totdat ze weer toestemming hebben om te vertrekken. Zoals sommigen een rondje gaan fietsen met onderweg een koffiestop, gaan anderen een rondje vliegen." Neusje van de zalm We lopen via de verkeerstoren over de landingsbaan en langs een aantal bedrijven die op het terrein zijn gevestigd. Jeroen handelt ondertussen de vluchten af via de portofoon. Bij het onderhoudsbedrijf van het vliegveld staan een aantal vliegtuigen voor regulier onderhoud. Het lijkt wel een autogarage, maar dan voor vliegtuigen. Voor techneut Chris is het interessant om te zien welke techniek in de neus van het vliegtuig zit. Jeroen: "Je ziet op het vliegveld vooral vliegtuigen van het type Cessna, Piper, Diamond en Robin." Chris is danig onder de indruk van alles wat hij deze middag heeft gezien. We bedanken Jeroen voor de uitleg en het volgende vliegtuig vraagt alweer toestemming om te mogen landen. Het is een fascinerende wereld middenin de Zeeuwse polders. w-sm 18 Het vijzelgemaal Middelburg is te herkennen aan de drie puntige huisjes middenin het landschap. Ervoor staat een robuust blinkend hekwerk van staal. "Daarmee is het allemaal begonnen", zegt projectleider Franqois Bommeljé. De krooshekreiniger die al het vuil in het water voor het gemaal verwijdert, moest vervangen worden. "Daarna volgden nieuwe lagers, nieuwe elektrische installatie en ga zo maar door. We pakken het in z'n geheel aan. Voorheen stond hier een grijper die het vuil uit het water greep en op de kant kwakte. Nu wordt dat allemaal automatisch op het transportbandje geladen en rolt het zo in een nog te plaatsen betonnen bak." Ook onder het water vond een grote verandering plaats. "De vet gesmeerde onderlagers van de vijzels hebben we vervangen door eco-lagers. Dat betekent dat er veel minder vet nodig is en dus efficiënter in onderhoud. De nieuwe eco-lager gaat zo'n 100.000 draaiuren mee. Dat lijkt me voorlopig voldoende voor een vijzel die gemiddeld 600 uur per jaar draait." De meest technische aanpassingen zijn gedaan. Zo is er buiten het gemaal een nieuwe schakelkast gezet. Francois: "De oude schakelkasten stonden in het gebouw zelf, maar met de aanpassingen voldeden we niet meer aan de veiligheid. Er was geen ruimte meer voor een vluchtweg." Normaal gesproken is het een uitdaging om de klus op tijd te klaren. "Om overtollig water in het najaar te kunnen afvoeren moeten gemalen voor 1 september technisch gereed zijn. In deze droge zomer was dat een makkie", zegt Francois. "Nu moeten we alleen nog de bak plaatsen voor het opvangen van vuil, nieuwe bestrating leggen en een nieuw hekwerk plaatsen." 19 Naast: Chris is benieuwd naar wat er onder de motorkap zit. Onder: Havenmeester Jeroen beantwoordt de binnenkomende oproepen. jf1 Scheldestromen herfst 2018 Verpompt 19,5 miljoen kuub water per jaar Vijzelgemaal geschikt voor kleinere opvoerhoogtes Aannemer: Vopo Pompen- en Machinefabriek uit De Rijp en Paree uit 's-Heerenhoek Projectkosten: 700.000,- (incl. renovatie vijzelgemaal Sint Laurens) Laurens Stomi door Janneke la Gasse Scheldestromen herfst 2018

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2018 | | pagina 10