Bunkerstation
Vlissingen
het Strandhotel gevangengenomen. Wij
moesten van de Canadezen door het
water lopen, Hollandse toeschouwers rie
pen: "Gooi ze maar in de Westerschelde."
Bij het overstappen in de stormboten werd
vanuit een bunker op het havenhoofd nog
hevig op ons geschoten. Via Antwerpen
werd ik overgebracht naar Engeland, en in
1946 mocht ik naar huis...'
Theissen stuurde afschriften van enkele
veldpostbrieven naar huis, waaruit de vol
gende citaten:
'03-10-1944: We musiceren nog steeds...
Verlies de hoop niet op een weerzien... In
onze sector heeft Tommie nog geen aan
val gedaan.'
'16-10-1944: Zit nog steeds op mijn oude
plekje. De stelling wordt behouden. Den
ken doe ik niet meer.'
'26-10-1944: Heb uw aardige brief van 11-
10 met twee sigaretten ontvangen... Maak
u om mij niet al te veel zorgen: onkruid
vergaat niet.'
'29-10-1944 (twee dagen voor de landing
der Engelsen bij Vlissingen, Br.): Met mijn
maag is het nu weer zus, dan weer zo. Het
is niet eenvoudig met zo'n kwaal soldaat te
zijn... De Scheldemonding moeten we
houden ten nutte van het thuisfront...'
Epiloog
Meer dan vijftig jaar is verstreken sedert
de hiervoor beschreven gebeurtenissen
plaatsvonden. Tussen Duitsland en Neder
land zijn nieuwe verhoudingen ontstaan.
De vijanden van toen zijn de toeristen van
nu geworden.
De voormalige bezetters zijn nu op leeftijd,
het klimmen der jaren is bij de meesten
merkbaar. Toch mogen zij van geluk spre
ken dat zij de verschrikkingen van de
Tweede Wereldoorlog hebben overleefd.
Velen spraken in hun brieven aan mij de
wens uit: dit nooit weer!
Die wens onderschrijf ik van harte.
Jules Braat
Met dank aan de heren Bachhofer, Dworschak,
Friedrich, Kohier, Knieschewski, Krusdick,
Kiibler, Maier, Pollmeier, Sclmatterer, Schu
mann, Sipeckmann, Steinle, Theissen en Tille
en vele anderen, allen woonachtig in de Bonds
republiek Duitsland.
1. Flak: luchtafweergeschut
2. Stuka: duikbommenwerper
In 1927 besloot de Steenkolen-Handels-
vereeniging Rotterdam (S.H.V.) een bun
kerstation voor zeeschepen in de Vlissing-
se buitenhaven te beginnen. Zo'n bunker
station had de S.H.V. al op de Nieuwe
Waterweg, ter hoogte van Vlaardingen (de
Vondelingenplaat). Vlissingen was ten
opzichte van de belangrijke scheepvaart
route via het Engels Kanaal uitermate gun
stig gelegen. Schepen vanuit Scandinavië,