Bergen op Zoom in een kosthuis, best
gezellig. Van mijn kostbaas kreeg ik iedere
week een pakje shag. Warm eten kregen
we in het kosthuis, voor overdag namen
we brood mee. Later hadden we een kost
huis in Goes bij nogal orthodoxe mensen.
Dat was wel even wennen, Bijbellezen bij
de maaltijd en zo. Het kosthuis moesten
we zelf betalen, maar we kregen daarvoor
wel een vergoeding.
NS had in Bergen op Zoom en later in
Goes ruimte in een café gereserveerd.
Daar kon je kaarten en sjoelen en zo.
Maar ja, hoe gaat dat met mannen onder
elkaar? Sommigen keken wel eens te diep
in het glaasje en dan liep het uit de hand.
Gelukkig was de stemming in de ploegen
goed.
Ik heb ook nog meegewerkt aan de elektri
ficatie Alkmaar-Den Helder. Toen die klaar
was kregen we als herinnering een gedicht
en een wandbord.
Na vijftig jaar zeg ik: het was een bijzonde
re ervaring. We moesten hard werken zon
der faciliteiten, maar dat was geen pro
bleem, je wist niet beter. Het vervelendst
vond ik de winter van 1956, die februari-
maand was bar en boos. Toch kijk ik met
genoegen op die klus terug, ik ben blij het
meegemaakt te hebben!"
Walcheren
Omdat Walcheren het laatst aan de beurt
kwam, was daar tot medio 1956 weinig
van de elektrificatie te merken. Wel be
steedde Miniatuur Walcheren dat jaar aan
dacht aan de elektrificatie. In drie pavil
joens konden bezoekers zien hoe die tot
stand kwam en wat er allemaal voor nodig
was. Er werd een verlaagd bovenleiding
portaal op ware grootte opgesteld dat van
dichtbij kon worden bekeken, en de wer
king van een onderstation werd uitgelegd.
Op een grote maquette van de Walcherse
lijn reden twee elektrische treinen, een
elektrisch stroomlijnstel en een goederen
trein, getrokken door een E-loc. De spoor
baan was uitgerust met moderne lichtsei
nen die correspondeerden met enkele bui
ten op ware grootte opgestelde seinen.
Het moderne seinstelsel werd toegelicht
met tekeningen, platen en grafieken, alles
verzorgd door de afdeling Voorlichting van
NS.
Op 27 april 1956 werd de tentoonstelling in
Miniatuur Walcheren geopend door - het
kon haast niet anders - NS-directeur Den
Hollander, die hiervoor met de speciale
directietrein naar Middelburg kwam.
Vooraf was er voor de officials een Zeeuw
se koffiemaaltijd in hotel De Nieuwe Doe
len, notaris Verhagen uit Vlissingen hield
een korte toespraak en bood Den Hollan
der een paar Zeeuwse broekstukken aan.
Hierna ging het gezelschap naar het
Molenwater waar Den Hollander het woord
voerde. Hij haalde daarbij jeugdherinnerin
gen op, zoals het voetballen op het Molen
water, en hij roemde de veerkracht van de
Zeeuwen. Ten slotte verklaarde hij de ten
toonstelling voor geopend.
Na een toespraak van commissaris der
koningin jhr. De Casembroot werd koers
gezet naar de Provinciale Bibliotheek,
waar een tentoonstelling over de Zeeuwse
spoorweg was ingericht.
In de tweede helft van 1956 bereikte het
elektrificatiecircus Walcheren. In oktober
was de bovenleiding tot Vlissingen getrok
ken en kon de eindmontage beginnen.
April 1957 was Walcheren onder de draad
gebracht. De bovenleiding was bedrijfs
klaar en op 8 april kon in Middelburg de
automatische beveiliging, samen met twee