ahobs, in dienst gesteld worden. Medio
april werd de automatische beveiliging van
het emplacement Vlissingen operationeel.
Het was een race tegen de klok geweest,
want op 17 april zou Den Hollander met
zijn gevolg de lijn feestelijk openen, en dat
mocht natuurlijk niet misgaan...
Het was een ware triomftocht, vergelijk
baar met een koninklijk bezoek. Op alle
stations werd gestopt en kreeg de directie
geschenken aangeboden. In Arnemuiden
en Middelburg werden alleen nieuwe gas
ten aan boord genomen. In de hal van sta
tion Vlissingen bood burgemeester Bolke-
stein van Middelburg de NS namens alle
De opening
Op 17 april 1957 was het zover: de feeste
lijke opening kon plaatsvinden, 's Morgens
vertrokken de NS-directie en genodigden
per extra trein van Utrecht naar Roosen
daal, waar ze om 9.45 uur arriveerden. Ze
werden feestelijk onthaald en reisden
daarna door naar Bergen op Zoom, dat
zich ook niet onbetuigd liet.
Bij de Brabants-Zeeuwse grens was een
tijdelijke halte aangelegd. Daar stonden De
Casembroot, de griffier en leden van gede
puteerde staten ter verwelkoming. Zij stap
ten aan boord van de feesttrein en reden
Zeeland in.
De officiële aankomst van de eerste elektrische
trein in Zeeland, 17 april 1957. (Zeeuwse
Bibliotheek, Beeldbank Zeeland, 2087, album
mevr. Polderdijk)
Zeeuwse gemeenten een bronzen beeld
aan. Het was gemaakt door de Veerse
kunstenaar Ten Klooster en stelde een
leeuw en een man met bliksem voor. De
leeuw symboliseerde de Zeeuw en de man
met bliksem de elektrificatie.
Na een dankwoord van Den Hollander
ging het gezelschap naar hotel Britannia,
waar burgemeester Kolff van Vlissingen
het woord voerde. Buiten stonden autobus-