speciaal gecomponeerde Den Hollander
mars gespeeld had, wandelde men naar
het Schuttershof om een tentoonstelling
over het spoor te bezichtigen.
Tijdens het diner in de Korenbeurs maakte
de burgemeester bekend dat Den Hollan
der tot ereburger van Goes was benoemd
en bood hij hem de gouden eremedaille
van de gemeente aan. Niemand zou
vreemd hebben opgekeken als Frans die
dag ook nog heilig was verklaard.
Na alle hem toegezwaaide lof bedankte
Den Hollander iedereen en bracht ook
hulde aan de medewerkers van de elektri
ficatie. De terugreis kon beginnen.
Er was maar één klein minpunt: het herleg-
de tweede spoor Lewedorp-Vlissingen was
nog niet helemaal klaar. Met man en
macht werd gewerkt om dat bij invoering
van de zomerdienst (2 juni) op te leveren.
Dat lukte. Op 23 mei werd het dubbelspoor
in gebruik genomen.
Slot
De elektrificatie van de Zeeuwse lijn was
een uitstekende prestatie van NS- en
Spbb-personeel. Direct na de opening
werd tussen Vlissingen en Roosendaal
elektrische tractie ingezet. De doorgaande
verbinding naar Nijmegen werd opgehe
ven. De zomerdienst van 1957 bracht de
langverwachte doorgaande verbinding met
de Randstad. Op bepaalde uren werden
treinen naar Amsterdam ingezet, die in
Rotterdam met een veertig minuten later
uit Vlissingen/Middelburg vertrokken trein
werden gecombineerd. Op de terugweg
gebeurde het omgekeerde. In Rotterdam
werd de trein gesplitst, de exprestrein ver
trok als eerste en kwam veertig minuten
eerder dan de stoptrein op Walcheren aan.
De Randstad was beter bereikbaar gewor
den.
In latere jaren werd de doorgaande verbin
ding Vlissingen-Nijmegen in ere hersteld
en zelfs doorgetrokken tot Zwolle. Tegen
woordig moeten reizigers van en naar
Breda en verder in Roosendaal overstap
pen; voor hen is de service achteruitge
gaan.
Hoe het spoorwegverkeer in Zeeland zich
in de toekomst zal ontwikkelen is niet te
voorspellen. Hopelijk komen er in de toe
komst geen vervelende veranderingen. Het
blijft echter afwachten...
Jules Braat
Geraadpleegde bronnen
- Het Utrechts Archief: Archieven Nederlandse
Spoonvegen (Bestuursorganen, Bedienings
voorschriften, Dienst Tractie, Materieel en
Werkplaatsen, Dienst Vervoer, Exploitatie,
Dienst van Weg en Werken, groep bedrijven
infra, Hoofdboekhouding, Administratieve
Afdeling, Jaarverslagen diverse jaren, spoor
boekjes diverse jaren).
- Tijdschrift 'Op de Rails' (diverse jaren).
- Tijdschrift 'Spoor- en Tramwegen' (diverse
jaren).
- Zeeuwse Bibliotheek:
- Informatiedossier Spoonvegen;
- 'Provinciale Zeeuwse Courant';
- 'Zeeuws Dagblad'.
Met dank aan de heer J. Visser te Utrecht.