Zeeuwse lijn boog. Tot concrete plannen
kwam het toen nog niet; andere lijnen kre
gen voorrang. Toch hield de Zeeuwse lijn
de belangstelling van de directie. In 1951
stond de lijn weer op de agenda. De Plan
commissie 1956 kreeg opdracht vergelijk
bare cijfers te leveren ten aanzien van
elektrificering en dieselisatie van de lijn
De aanleg van een bovenleidingnmst op de
Zeeuwse lijn, 1956. (Zeeuwse Bibliotheek,
Beeldbank Zeeland, 5945, fotoarchief PZC)
Roosendaal-Vlissingen. Die cijfers konden
helaas niet achterhaald worden.
Plannen worden concreet
Na de watersnood kwam de elektrificatie
van de Zeeuwse lijn in een stroomversnel
ling. Misschien was het een compensatie
voor de ondervonden ellende of heeft de
Zeeuwse afkomst van Den Hollander (pre
sident van NS en Goesenaar van geboor
te) een rol gespeeld, in elk geval kwam
Zeeland nu aan de beurt.
Begin 1955 hield de Raad van Commissa
rissen zich uitvoerig bezig met het investe
ringsplan 1955-1958. Voor de elektrificatie
van de lijnen Vlissingen-Nijmegen en Alk
maar-Den Helder trok de directie een be
drag van 36,4 miljoen gulden uit en voor de
aanschaf van het daarvoor bestemde elek
trische materieel nog eens 30,4 miljoen.
In een toelichting stelde de directie dat op
genoemde lijnen een ernstig gebrek aan
zitplaatsen was, waardoor reizigers zelfs
buiten de spits vaak moesten staan. Op de
lijn Vlissingen-Nijmegen was 47 procent
van de treinen overbezet.
NS had moeten kiezen: óf nieuw dieselma-
terieel aanschaffen óf overgaan tot elektri
ficatie. De directie koos voor het laatste,
omdat de onderhoudskosten van elektrisch
materieel de helft lager waren dan die van
dieselmaterieel. Bovendien kon men na
elektrificatie vanuit Zeeland doorgaande
treinen laten rijden richting Rotterdam,
Utrecht en Arnhem.
Het Deltaplan speelde ook mee in de
besluitvorming. Na voltooiing van dit plan
zou de verbinding over de weg via de
dammen naar Rotterdam namelijk dertig
kilometer korter zijn dan die per trein via
Roosendaal.
In de Commissarissenvergadering van juli
1955 toonde commissaris dr. ir. Hupkes,
oud-directeur van NS en voorganger van
Den Hollander, zich enthousiast over de
plannen. Hij verwachtte grote exploitatie
voordelen bij materieel en personeel.
Groen licht
Op 10 september werd in de Raad van