Commissarissen meegedeeld dat de
minister van Verkeer en Waterstaat groen
licht had gegeven voor de elektrificatie. NS
kon aan de slag. De uitvoering werd opge
dragen aan het Spoorwegbouwbedrijf, een
in Maarssen gevestigde NS-dochteronder-
neming, waarvan Den Hollander com
missaris was. Dat bedrijf had ervaring op-
Automatisch blokstelsel/overwegen
Tijdens de elektrificatie paste NS meteen
de beveiliging aan. Vóór 1957 was op de
Zeeuwse lijn het zogenoemde armseinstel-
sel in gebruik, een arbeidsintensief sys
teem waarbij seinen en wissels vanuit een
centrale post en diverse seinhuizen wer
den bediend. De Zeeuwse lijn behoorde tot
gedaan bij verschillende grote elektrifica-
tieprojecten in ons land. NS leverde ook de
nodige mankracht, de operatie was dus
een NS-/Spbb-coproductie.
Beide ondernemingen moesten een logis
tiek en operationeel hoogstandje leveren.
Materialen moesten aangemaakt c.q.
besteld worden en tijdig op de bouwplaats
aanwezig zijn. Veel materialen, zoals de
betonblokken voor de bovenleidingporta
len, werden aangevoerd vanaf de werf van
het Spoorwegbouwbedrijf in Maarssen.
Omdat de normale treinenloop zo weinig
mogelijk verstoord mocht worden, moest
volgens een strak schema worden gewerkt.
Een dieseltrein rijdt over het spoor op de Sloe-
dam tijdens de werkzaamheden aan de elektrifi
catie van het spoor. Op de achtergrond Arne-
muiden, 1956. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeld
bank Zeeland, 5941fotoarchief PZC)
de eerste drie die met een modern licht
seinstelsel werden uitgerust. Het werd
automatisch genoemd omdat het door de
trein zelf werd bediend: zodra die een
bepaald blok binnenreed, sprong het sein
achter de trein op rood.
In Bergen op Zoom, Kruiningen-Yerseke,
Kapelle-Biezelinge, Goes, Middelburg en
Vlissingen werden tableaus geïnstalleerd