Deel van een Engelse militaire kaart van Dom
burg en omgeving, gemaakt 25 en 28 oktober
1944, met daarop ingetekend de spoorbaan ten
zuiden van het dorp met rechts de aftakking in
de richting van Westhove. (Zeeuws Archief,
Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata deel
I, nr. 1241)
het bouwen van bunkers. In Veere werden
de locomotieven van kolen en water voor
zien en bij het pompgemaal op Oranjezon
en de molen van Domburg kon het trein
personeel water innemen. De stoomloco
motieven gebruikten namelijk veel water.
Een locomotief kon zes kipkarren van zes
m3 of acht van vier m3 gevuld met Kies
trekken. Betonijzer werd op lange spoor
wagens vervoerd en cement in gesloten
wagons.
Het personeel
De machinisten en de stokers handelden
met de boeren die hun bedrijf of land aan
de spoorlijn hadden en ruilden bijvoorbeeld
kolen voor erwten of bonen.
Er werkten ongeveer veertig man bij het
spoorlijntje, allemaal dwangarbeiders. Zelf
heb ik vier maanden als dwangarbeider in
de reparatiewerkplaats bij dit bedrijf ge
werkt. Veel mannen kwamen uit Brabant,
voornamelijk uit de textielindustrie. In de
werkplaats en op de locomotieven werkten