behoud van het gemenebest. Aan weers
zijden van de ingang stonden twee schil
den; het ene was voor het aanslaan van
de "citatien of indaagingen", op het andere
schild las men hoe men zich te gedragen
had. In het portaal stonden drie houten
beelden: Geloof, Hoop en Liefde, met het
jaartal 1640. Het schoorsteenstuk stelde
het Laatste Oordeel voor.
In deze vierschaar werden de bijeenkom
sten van de magistraat en de vergaderin
gen van wet en raad ("Weth en Raad")
gehouden. De halfronde opstelling was
hiertoe zeer geschikt. Ter linkerzijde van de
schoorsteen zat de "Heer Balliuw" of offi
cier van justitie. Naast hem zaten de twee
regerende burgemeesters aan een "taboret
met rood scharlaaken en onder een verhe
melte boven welke het standbeeld der
Gerechtigheid met een weegschaal in de
linker- en een uitgetoogen zwaard in de
rechterhand". De zitplaatsen van de sche
penen kon men herkennen aan de schar
lakenrode kussens. De raadsheren zaten
op groene kussens. Op een tafel in het
midden werd het grootzegel van de stad
zorgvuldig bewaard. Verder waren er zit
plaatsen voor de ministers, pensionarissen
en geheimschrijvers (secretarissen). Ach
ter hen konden de advocaten en pleitbe
zorgers plaatsnemen. Wanneer er rechts
zaken of politieke zaken behandeld wer
den, konden mannen (geen vrouwen)
staande plaatsnemen achter de balie.
Wapenborden
In de gang beneden hingen twee grote,
kostbaar bewerkte wapenborden. Het ene
was ter nagedachtenis van mr. Willem
Schorer, geboren te Middelburg, schepen,
raad en burgemeester van Veere, gecom
mitteerde raad der Admiraliteit van Zee
land. Het andere was ter nagedachtenis
van zijn echtgenote, Johanna Philippina
van Herzeele uit Rotterdam.
Verderop in de gang waren de kwartier
wapens van verschillende families aange
bracht.8
Schepenkamer
Boven de deur naar de schepenkamer zag
men twee schilderingen van de hand van
Gerard Sanders. Ze gaven de geschiede
nis van Pyrrhus en Cajus Fabritius weer.
Pyrrhus, koning van Epirus, trachtte de
Romeinse bevelhebber Fabritius eerst om
te kopen, daarna met een olifant te intimi
deren en vervolgens bood hij hem een
post in zijn regering aan. Fabritius hield
stand. De moraal: een schepen is onder
alle omstandigheden standvastig en niet
tot ontrouw of plichtsverzuim te verleiden.9
In de kamer bevond zich een schoorsteen
stuk dat de geschiedenis van de Perzische
koning Cambyses uitbeeldde: hij liet de
corrupte rechter Sisamenes levend villen
en met diens vel zijn rechterstoel bekle
den. Dit tot waarschuwing van eenieder.
Boven de deuren waren schilderingen van
Gerard Sanders waarop de deugden wer
den beloond en de ondeugden bestraft.
Boven de deur naar de vierschaar werd de
Rechtmatigheid uitgebeeld met in haar
rechterhand een paslood rustend op de
Bijbel en in haar linkerhand een voetmaat.
Deze stonden symbool voor het onfeilbaar
richtsnoer van de goddelijke wet. Onder de
voet van de Rechtmatigheid werd de slang
als symbool van bedrog en arglist verbrij
zeld.
Boven de deur naar de burgemeesterska
mer werd Justitie verbeeld; gezeten op de
rechterstoel hield ze de roede in de rech
terhand en wees ze met de linkerhand