50
HKW-Cultuurfondsprijswinnaars 2011 Hans
en Hans met een groot aantal van hun publica
ties (foto Leo Hollestelle)
Atlantikwall
"Vanaf dat moment stonden jullie bekend
als 'de bunkerjongens'." Maar met die type
ring is Hans Houterman het niet eens. "Ik
zeg altijd: gooi maar een bom op al die rot
zooi; voor mij zijn bunkers een onderdeel
van mijn interesse voor WO II. Er is meer
dan alleen die betonnen dingen."
Zakelijke stijl
Houterman en Sakkers kozen voor hun
eerste publicatie bewust voor een zakelijke
en geen 'praatje-bij-een plaatjestijl'. In late
re publicaties hebben ze bepaalde onder
werpen verder uitgediept, bijvoorbeeld in
het boek over de bunkers bij Zoutelande
(2002).
Het juryrapport van de HKW-Cultuurfonds-
prijs roemt het feit dat ze tot de eersten
behoorden die voor hun onderzoek Duitse
(militaire) archieven raadpleegden. Al van
af 1984 bezochten de beide Hansen het
Bundesarchiv in Koblenz en het Bundesar-
chiv-Militararchiv in Freiburg. Daar vonden
zij duizenden foto's van hoge kwaliteit van
Walcheren uit de tijd van WO II. "Niemand
wist dat het er was", zegt Hans Sakkers,
"internet was er nog niet." Ook interview
den ze familieleden van Duitse militairen
die op Walcheren gelegerd waren ge
weest.
Op mijn vraag waarom zij zich vooral op
de Duitse aspecten van de oorlog richtten,
geeft Hans Houterman een genuanceerd
antwoord. "De kant van de geallieerden en
van de burgers is uitgebreid beschreven,
maar de Duitse kant was tot het eind van
de jaren tachtig onbelicht gebleven. Wij
richten ons juist op deze kant en daarna
kan een volgende generatie onderzoekers,
of misschien wel wijzelf, een completer
beeld schetsen." Voor het onder de aan
dacht brengen van de Duitse verrichtingen
zijn zij weieens zwartgemaakt, niet door de
pers maar door de oudere generatie, al