Een knip waard
Jan de Prentenknipper in museum De Schotse Huizen
een dito met aanzienlijk hogere spanning
voor de anode van de elektronenbuizen.
De versterkers zelf stonden in een aparte
ruimte in rekken opgesteld.
Versterkerstation Domburg, quo vadis
Sinds 2007 is de 'datastroom' langs Dom
burg verdwenen. Naar de satelliet, zult u
wellicht veronderstellen. Mis! Het dataver
keer loopt nog steeds in overwegende
mate via 'aardse media', zoals zeekabels.
Maar de noodzaak deze stroom alleen bij
Domburg het land in te leiden bestaat niet
meer. Nu komen deze verbindingen binnen
bij Katwijk. En het zijn er veel meer dan er
ooit bij Domburg aan land kwamen. Het
Versterkerstation Domburg zag in zijn be
staan over een periode van 85 jaar een
ware caleidoscoop van transmissiesyste
men voor telecommunicatie langstrekken.
Van analoog op guttapercha tot digitaal via
glasvezel. Zou er ooit eens een museum
voor telefoontransmissie worden gesticht,
dan zou hiervoor uit historische overwegin
gen eigenlijk de keus op Domburg moeten
vallen.
Ad de Bruin
l»AVftftonr;1>K
Topstukken uit een museumcollectie trek
ken altijd de meeste aandacht, maar juist
de kleine verrassingen maken een muse-
umbezoek extra waardevol. In de 'kamer
van Alma Oakes' in museum De Schotse
Huizen in Veere is daarvan een mooi voor
beeld te zien. Boven een ladekastje naast
de deur hangen twee werken. Op het eer
ste gezicht niets bijzonders. Maar wie goed
kijkt weet beter. Het betreft hier twee zeer
gedetailleerde exemplaren van ambachte
lijke knipkunst zoals maar één persoon dat
kon: Jan de Prentenknipper.
Eeuwenoude traditie
Zolang papier bestaat, is er in gesneden of
geknipt. De kunst van het papierknippen is
in China ontstaan en heeft via de zijderou
te Europa bereikt. Vanaf de zeventiende
eeuw werd het papierknippen ook in Ne
derland beoefend. Mensen hadden graag
De Alma Oakes-kamer in museum De Schotse
Huizen. Direct boven het ladekastje (links) is
de prent Davids voorportaal te zien, 2014. (foto
Joost Bakker)