Joost Bakker tijdens zijn lezing naast het por
tret van Marietje van den Bosse van Karei van
Veen, 20 november 2013. (foto Ida Dooren-
weerd)
Dit werfhuis werd als atelier aangehouden.
Zijn zoon Willem sr. was een uitstekend
aquarellist, kenner van het Walcherse
volksleven en had in de PZC een eigen ru
briek, 'De Bespiegelaer'. Kleinzoon Willem
jr. schopte het tot hoogleraar aan de Rijks
academie te Amsterdam. Hij werd, evenals
zijn grootvader, bekend als een begaafd
paardenschilder. De oude Morel schilderde
op zijn stoep de Zeeuwse paarden die de
landbouwproducten naar de Kaai brach
ten. Buurman Plasschaert moet wel bijna
letterlijk over hem gevallen zijn. Dat deed
hij zeker figuurlijk, hij schreef over de oude
Morel: "Vlot, burgerlijk talent; zeker geen
talent vol oorspronkelijkheid." Plasschaert
meende dat de oude Morel valse chic na
joeg. En: "Zijn kleur dikwijls valsch, vooral
wanneer hij in een gewaand moderns ver
zeilde." De zoon, Willem sr., deed hij af
met: "Niet sterk, maar beschaafd gevoel
voor landschap en interieur, als stilleven."
We gaan verder, om stil te staan bij De
Houttuin. Daar woonde een aantal jaren
(vanaf 1928) de beroemde Amerikaanse
Nederlander Hendrik Willem van Loon met
zijn vrouw Jimmy. Van Loon was een ver
dienstelijk illustrator, maar vooral een groot
historicus die een breed publiek wist aan
te spreken. In Veere zette hij regelmatig de
boel op stelten. Hij liet bekende Amerika
nen naar Veere komen en stelde het prij
zengeld beschikbaar voor de H.W. van