Walcheren
van de kaart
34
schuitvlot. Een vrijwel vergeten vorm van ver
voer', Middelburg 2012.
11. Middelburgsche Courant, 18 mei 1771;
ZA, RAZE, inv.nr. 1307 (5 juli 1771).
12. ZA, Familie Schorer, inv.nr. 481, fol. 443.
13. Eerder was er op die buitenplaats een
schuit met toebehoor en" verkocht. Middel
burgsche Courant, 30 december 1783 en 14 de
cember 1784.
14. 'Het verheugd Zeeland bij het plechtig be
zoek van zijne doorluchtige hoogheid Willem de
Vijfde, prinse van Oranje en Nassau, erfstad
houder, kapitein en admiraal generaal der Ver-
eenigde Nederlanden, benevens deszelfs ko-
ninglijke gemalinne en vorstelijke spruiten.
Den XVllIden van zomermaand
MDCCLXXXVI, en volgende dagen', Amster
dam 1787, p. 68; ZA, Familie Schorer, inv.nr.
481, fol. 443verso.
15. Dit laatste geldt waarschijnlijk eveneens
voor de roeiboten die in de negentiende eeuw
op buitenplaatsvijvers voeren. De mij bekende
voorbeelden ontberen iedere versiering, terwijl
die voor de als statussymbool bedoelde speel-
jachtjes uit de zeventiende en achttiende eeuw
zo kenmerkend is.
Rue de Flessingue in Klein Manchester
Vlissingen elders
In verschillende steden en dorpen in Ne
derland treffen we straten aan die naar
Vlissingen zijn genoemd. Ook in het bui
tenland ontbreken straatnamen met de
Walcherse havenstad niet. Je vindt ze ver
weg, bijvoorbeeld in het Zuid-Amerikaanse
Guyana, en dichter bij huis, zoals in Allen-
nes-les-Marais bij Lille en in Antwerpen.
We gaan deze keer naar de westzijde van
Brussel, naar Sint-Jans-Molenbeek, in het
Frans Molenbeek-Saint-Jean, een van de
negentien deelgemeenten binnen het ge
west Brussel. Molenbeek is nogal eens ne
gatief in het nieuws omdat de gemeente in
verband wordt gebracht met moslimextre
misme. Wij zoomen echter in op de straat
naam Rue de Flessingue of Vlissingen-
straat.
Klein Manchester
In de middeleeuwen was Molenbeek een
eenvoudig boerendorpje niet ver van het
grote Brussel. Het werd in 1561 op de
kaart gezet. In dat jaar werd bij Molenbeek
een kanaal gegraven dat Brussel via de
het riviertje de Rupel met de Schelde bij
Antwerpen verbond. Die waterweg was ui
teraard voor Brussel van groot belang. In
1832 werd een kanaal in zuidelijke richting
gegraven van Brussel naar Charleroi. Drie
jaar later volgde een spoorlijn. Hierdoor
ontstonden er in die jaren industriële activi
teiten aan de oostzijde van Molenbeek. De
bevolking nam langzaam maar zeker toe
van enkele duizenden tot twaalfduizend in
1846. Omdat de industrie zich ook daarna
verder bleef ontwikkelen werd Molenbeek
in de jaren zestig van de negentiende