zijn fragmentarisch. Voor zover valt na te
gaan werd de post in het begin met vracht
auto's vervoerd. Er was een dagelijkse au
toverbinding tussen Den Haag (vertrek om
07.00 uur) via Breda en Roosendaal naar
Middelburg (aankomst 12.15 uur), waarna
werd doorgereden naar het afhaalpunt in
de Kanaalstraat in Oost-Souburg. Na een
half uur werd via Middelburg weer terugge
reden naar Den Haag, aankomst aldaar
om 19.10 uur. Dat betekende dus een
dienst van 12 uur voor de chauffeur en zijn
bijrijder.
Tot het einde van 1942 verliep het postver
voer zonder veel problemen. Na de Duitse
nederlaag bij Stalingrad veranderde dat.
Een aantal Duitse instanties in het westen
van Nederland werd in het voorjaar van
1943 uit veiligheidsoverwegingen naar het
binnenland verplaatst. Het Haagse kantoor
van de DDPN ging naar Deventer en die
plaats werd het centrale overslagpunt. De
leiding vertrok in die periode naar Arnhem.
Voor het postvervoer werd een nieuwe re
geling ontworpen waarbij wegens brand
stofgebrek autodiensten vrijwel helemaal
werden geschrapt.
Voor Zeeland zat men met een probleem.
Volgens een ontwerpplanning zou de post
om 18.37 uur in Middelburg aankomen, rij
kelijk laat. Dat kwam omdat tussen Arnhem
en Nijmegen 's morgens elektrische treinen
reden die geen gewoon postrijtuig konden
Envelop met stempels en postzegels. Breda28
juni 1944. (ebay.com)
trekken. Om de aankomsttijd in Middelburg
te vervroegen werd tussen Arnhem en Nij
megen autovervoer ingezet, van Nijmegen
naar Middelburg reed een trein die om
12.23 uur in Middelburg aankwam. Maar
vertraging kwam nogal eens voor, door
bombardementen op het Duitse spoorweg
net of door treinbeschietingen.
In de loop van 1943 trok de veldpost weer
bij het kantoor in Roozenburg in. Dat zat
Dehl niet lekker, hij had het gevoel dat de
veldpost de DDPN terzijde wilde schuiven
en zelf de post voor de eenheden wilde
gaan verzorgen.
DEUTSCHES REICH
WW! Öl Wf