Verbrugge Terminals: bedrijf in beuueging ZL Cnntainfirs als narantia vnnr rla tnahnmst Huidige overslag Arnold Parre In zijn Terneuzense directie-, werk- en vergaderkamer hangt aan de wand een immense wereldkaart. Martin Verbrugge staat ervoor en laat met armgebaren de aanvoerroutes van de schepen zien. Van Brazilië en Canada over de Atlantische Oceaan. Vanuit Aus tralië via de Indische Oceaan, rond de Kaap naar het noorden. Korea, China en Taiwan weten via de Grote Oceaan de weg hierheen ook te vinden. Alle zeewegen leiden, zo drukt de lichaamstaal van onze gastheer uit, naar Vlissingen en Terneuzen, beide gele gen aan de Westerschelde. Hier bevinden zich de los- en laadterminals van Verbrugge. Martin Verbrugge kent alle landen, door zijn functie als algemeen directeur. Hij bezoekt ze voor het onderhouden van zakelijke contacten of om nieuwe kansen te creëren. En dan te bedenken dat ruim een halve eeuw geleden zijn vader als wegvervoerder nog de beschikking had over een paard-en-wagen. Ontwikkelingen kunnen snel gaan. Met Martin Verbrugge blikken we terug, kijken we naar de huidige situatie van zijn bedrijf en zoomen we in op een toekomst waarvoor de nodige uitbreidingen en inves teringen noodzakelijk zijn. Voor Verbrugge Terminals komt de overslag van goederen dit jaar uit op elf miljoen ton. Tien jaar geleden was dit nog drie miljoen ton. Martin Verbrugge: "De basis voor dit succes werd gelegd door goede buren als het verpakkingsbedrijf Elopak en de Nederlandse Stikstof Maatschappij, het huidige Yara. Ook de komst van Dow in Terneuzen creëerde beweging en omzet. Medio jaren negentig voelden we ons in Terneuzen te klein. Vergeet niet dat we zijn omringd door giganten in Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Rotterdam wilde geen stukgoed meer: men ging voor contai ners en buiktransport. Steeds meer won de gedachte terrein dat we naar Vlissingen moesten. In 1998 hebben we onze blik daarop gericht. Vlissingen had contacten met het zuidelijk halfrond, vooral met Brazilië, Indonesië en Brits Columbia. Stukgoed- schepen werden in Vlissingen gelost. Vlissingen had een prachtige containerkade aan de Quarleshaven. Eind 2000 konden we de NV Haven van Vlissingen overnemen, die eigendom was van de Provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen, het Ministerie van Financiën en de Nederlandse Spoorwegen. Mensen, infrastructuur, knowhow hadden we nodig. Het paste prachtig in elkaar, het was een goede match. Nu is naast Terneu zen ook Viissingen-Oost ons werkterrein." In 2000 werd aan de Scaldiahaven de start gegeven voor Verbrugge Scaldia Terminals.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 53