Gerrit Schoenmakers
De instroom van nieuwe Middelburgers activeerde de
maatschappelijke debatten, die via de televisie bekend
heid kregen. Het cafébedrijf mocht zich plotseling
verheugen in nieuwe andersoortige belangstelling.
Wat tot dan een duistere kroeg was met alcoholische
uitwassen werd ineens gezien als bruin café met een
brede maatschappelijke functie dat het platform werd
voor het uitwisselen van creatieve gedachten. Café
Kanaalzicht (De Reutel) verkreeg een zekere chique
doordat een selecte groep Middelburgers het koos als
ontmoetingsplaats. Er waren meer gelegenheden waar
de scene elkaar zag zoals het Hof van Zeeland van
Maarten F. Dit was een bruin café aan de Vlasmarkt
en gemeubileerd met een heftig doorleefde inboedel.
Succes was verzekerd.
Scene - Stuff - Stickies - Streaker
Een geheel nieuw fenomeen verscheen aan de over
kant van de straat, waar Hans en Gerda de eerste
koffieshop in Middelburg openden. In dat stadium
was een koffieshop echt een handel in kopjes koffie
en nog lang geen verstrekkingspunt voor de zoge
noemde stuff.
Door ongelukkige kwesties ging deze succesvolle
nering na enkele jaren reeds teloor. Meer succes had
St. John aan de Vischmarkt van Hans en Ria van de E.
en in zijn oorspronkelijk concept florerend tot op de
dag van vandaag.
Studie in de astrologie werd weer een serieus te
nemen activiteit en transcendente meditatie moest
de schellen van de ogen doen vallen en leiden tot
dieper inzicht en hogere gedachten. Aandacht voor
de dynamiek van het kosmisch gebeuren versterkte
de aandacht voor de pedagogie van Rudolf Steiner. De
oprichting van de Vrije School in Middelburg was er
een rechtstreeks gevolg van.
Zenboeddhisme, een tocht naar India, urenlang
luisteren in hurkhouding of in een of andere been
verstrengeling naar raga's voor avond- en ochtend
schemering, en de tussenliggende tijd, zouden de
vercommercialiseerde mens bevrijden uit de greep
van materiële begeerte en jachtigheid en voeren naar
hoger geluk. Geestverruiming was een hoog doel waar
bovenal het nieuwe genotmiddel hasjiesj toe bijdroeg.
Het stickie begon in die dagen aan zijn zegetocht.
Met LSD werd geëxperimenteerd maar die was
berucht om de bad trip. Dus oppassen. Psychedelische
ervaringen schiepen dieper inzicht, kansen op geluk
zaligheid en creatieve invallen. Illustratief was de
schedelboring van de enigszins medisch onderlegde
student Bart H. in Utrecht. Zijn theorie was dat zich
in de schedelpan te veel spanning ophoopt, die je
kon verminderen door een gaatje in je voorhoofd te
boren. Hij deed dat bij zichzelf met een min of meer
afgeplatte tandartsboor om geen onnodige schade aan
te richten. Met minder spanning in de schedel kon de
geest zich vrijelijk verruimen. Dat is logisch.
Zover kwam het in de scene van Middelburg
niet. Toch kreeg het magisch centrum Provadya
in Amsterdam zijn equivalent in het Open
Jongerencentrum Open de Beuk op de hoek van het
Koorkerkhof en Korte Giststraat. Een oud school
gebouw bleek geschikt, zoals gebruikelijk, voor de
jeugd en de jeugdige ouderen op zoek naar de nieuwe
vrijheid. Er was een theehuis met vele soorten thee,
en het stickie circuleerde dat het een lieve lust was.
Vanuit dit gebouw vertrok de enige streaker die
Middelburg ooit gekend heeft.
Nieuwe Muziek in De Vleeshal
Projectleider in De Beuk was Burny Bos die er lus
tig op los organiseerde tot in de muziektent van
Jan Morks, en tot in het openluchttheater en park
Toorenvliedt. Geld speelde een ambivalente rol wat
veel slordigheid opleverde en spanning in de orga
nisatie en ergernis bij notabelen ten stadhuize. Vaak
bracht Harold O. de oplossing. Anders wel zijn maatje
Appie v S. In het theaterzaaltje van De Beuk vonden
allerlei optredens plaats waarvoor in Schouwburg of
Concertzaal nog geen ruimte kon worden gevonden.
Deze bolwerken van de gevestigde orde moesten nog
worden geslecht.
De Stichting Jeugd en Muziek, geleid door Ad van
't Veer, daarbij bestuurlijk en ideologisch gesteund
door Nico van den Boezem en Willem Buis (die van
de kanten van Leerdam kwamen) vond daar zijn eer
ste podium voor de geïmproviseerde jazz en nieuwe
gecomponeerde muziek. Het was een muziekcultuur
die zich vooral thuis voelde bij de serieus te nemen
maatschappelijke provocateurs van toen en zich
20 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2