De platbodem van Stam De Muynck, olieverf op doek 33 x 43 cm, particuliere
collectie.
Cineraria in bloempot met haisslakje, olieverf op doek
45 x 35 cm' particuliere collectie.
Over de opleiding van Koets als kunstschilder is
weinig bekend. Alleen in de lexica Hollandsche Schil
derkunst en in Nederlandse Beeldende Kunstenaars en
in twee krantenartikelen uit 1956 staat er iets over.
Hij vormde zich voornamelijk zelf. Maar je blijft
nieuwsgierig, hoewel je beseft dat Koets één van die
zeldzame talenten is met een aangeboren gevoel voor
compositie en kleur. Het ging hem als vanzelf af
denk je dan, een peintre de race. Toch moet hij ergens
geleerd hebben over bijvoorbeeld het gebruik en men
gen van verf of over perspectief tekenen en verhou
dingen in composities. Zou dat in Gouda geweest zijn
bij 'Zuid-Holland' of later bij juffrouw Beijerman op
haar atelier in Veere? Of leerde hij het een en ander
van Van Dijclc, die een opleiding aan de Antwerpse
Academie genoot? Soms is aan de verfbehandeling
of in de verstilling van het onderwerp te zien dat een
werk verwantschap vertoont met dat van Van Dijck^
Waarschijnlijk werd hij beïnvloed door Lucie van Dam
van Isselt, die de jonge Koets onder haar hoede nam,
zoals op een 'stilleven met een huisslakje', een onder
werpkeuze die sterk aan Lucie doet denken.
Hij duurde echter niet lang voordat de jonge
Koets met zijn krachtige en directe penseelstreken en
pasteus verfgebruik een duidelijk herkenbare signa
tuur, de Koetstoets kreeg. Snel en zonder aarzeling
zet hij direct zijn onderwerpen op het canvas. Zoals
op een vroeg schilderij uit 1923 van het Veerse Gat,
46 Ze euws Tijdschrift 2005/3-4