De platbodem van Stam De Muynck, olieverf op doek 33 x 43 cm, particuliere collectie. Cineraria in bloempot met haisslakje, olieverf op doek 45 x 35 cm' particuliere collectie. Over de opleiding van Koets als kunstschilder is weinig bekend. Alleen in de lexica Hollandsche Schil derkunst en in Nederlandse Beeldende Kunstenaars en in twee krantenartikelen uit 1956 staat er iets over. Hij vormde zich voornamelijk zelf. Maar je blijft nieuwsgierig, hoewel je beseft dat Koets één van die zeldzame talenten is met een aangeboren gevoel voor compositie en kleur. Het ging hem als vanzelf af denk je dan, een peintre de race. Toch moet hij ergens geleerd hebben over bijvoorbeeld het gebruik en men gen van verf of over perspectief tekenen en verhou dingen in composities. Zou dat in Gouda geweest zijn bij 'Zuid-Holland' of later bij juffrouw Beijerman op haar atelier in Veere? Of leerde hij het een en ander van Van Dijclc, die een opleiding aan de Antwerpse Academie genoot? Soms is aan de verfbehandeling of in de verstilling van het onderwerp te zien dat een werk verwantschap vertoont met dat van Van Dijck^ Waarschijnlijk werd hij beïnvloed door Lucie van Dam van Isselt, die de jonge Koets onder haar hoede nam, zoals op een 'stilleven met een huisslakje', een onder werpkeuze die sterk aan Lucie doet denken. Hij duurde echter niet lang voordat de jonge Koets met zijn krachtige en directe penseelstreken en pasteus verfgebruik een duidelijk herkenbare signa tuur, de Koetstoets kreeg. Snel en zonder aarzeling zet hij direct zijn onderwerpen op het canvas. Zoals op een vroeg schilderij uit 1923 van het Veerse Gat, 46 Ze euws Tijdschrift 2005/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 48