Het Veerse Cat 1923, olieverf (marouflé) 46 x 55 cm, particuliere collectie. met de duinen van de Noord Banjaard in de verte. In de vlotte aanpak gecombineerd met een intuïtief kleurgevoel is de Koetstoets te herkennen. Zijn figura tieve stijl zal zijn hele schildersleven verwant blijven aan het impressionisme met af en toe excursies naar het expressionisme, fauvisme of divisionisme. In het algemeen blijft zijn palet helder en dynamisch, met directe kleuren. Koets ontwikkelde zich in zijn loop baan tot een veelzijdig talent dat vele onderwerpen goed beheerst en even makkelijk schildert met olie verf, aquarelleert of tekent. Aan schildersexperimen ten heeft Koets nooit meegedaan, waarschijnlijk had hij wat dat betreft genoeg aan zijn technische expe rimenten. Die beheersten vanaf de jaren dertig zijn leven voor een belangrijk deel. Plasschaert schrijft in 1923 over Koets: 'Begaafd in 't teekenen; kleur: maar nog ongestadig en ongewis in wat hij voortbrengt.'^ Geen slechte recensie van de destijds meest gevreesde Nederlandse kunstcriticus over een beginnend beel dend kunstenaar. De schilders van Veere Koets ging wonen in het rijtje huizen in het verlengde van de Campveerse Toren.Volgens zijn dochter Pita huurde hij onder bij juffrouw Edmée Broers (1876- z955) een kunstschilderes uit Den Haag, die af en toe in Veere verbleef en dit huis als tweede woning gebruikte. Op een ongedateerde foto (rond 1920) 47 Zeeuws Tijdschrift 2005/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 49