Schorren bij Veere, olieverf op doek 30 x 40 cm, particuliere collectie. Oorlog en nasleep Het leven van Dirk Koets en van vele anderen met hem, is ten gevolge van de oorlog ingrijpend veran derd. Al tijdens de mobilisatieperiode in 1939 kreeg hij een beklemmend gevoel over zich. 33 Hij had aan zijn eigen diensttijd geen goede herinneringen. Nu zijn vrijheid weer in het geding kwam, kreeg hij last van depressies en werd achterdochtig. Deze conditie had nog een andere oorzaak. Het veelvuldig werken met het giftige loodwit, een wit pigment dat toen nog vaak in olieverfschilderijen gebruikt werd, veroorzaak te bij sommige kunstschilders loodwitvergiftiging. Dit veroorzaakte darmklachten en rusteloosheid. Al bij al was het voor Dirk een verwarrende en moeilijke periode die ook van zijn vrouw en dochter een zware tol eiste. Hun leven zou er voor altijd door veranderd worden. De eerste oorlogsjaren waren merkwaardig genoeg zo slecht nog niet. Zoals veel vrije kunstbeoefenaars verkocht Koets goed. In die eerste jaren van de bezet ting was er nog veel geld in omloop en was er weinig anders te koop. In 1942 verordonneerden de Duitsers dat alle beeldend kunstenaars lid moesten worden van de zogenoemde Kultuurkamer, op straffe van een beroeps- en tentoonstellingsverbod. Wat moest je doen als kunstschilder in deze ongewisse tijden? Koets ging evenals enkelen van zijn collega-kunst- schilders advies vragen bij zijn vriend, de bekende Veerse literator en dichter Martien Beversluis (1894- 1966). Veerenaren die het goed met Koets meenden, 59 Zeeuws Tijdschrift 2005/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 61