Emancipatie en documentatie Loe Schout, Fanfare der emancipatie. Honderd jaar muziekvereniging ONDA Ritthem. Middelburg/ Vlissingen: Uitgeverij Den Boer/De Ruiter en de Stichting Ooggetuigen van de 20ste eeuw Zeeland, 2005). isbn 90 74576 58 3, 12,50. Errit Petersma, Zenuwarts in Zeeland. Vlissingen: Uitgeverij ADZ, 2004. isbn 90 72838 35 1, 15,95. Cor Heijkoop, Verdaagd voor de boulevard. Scheeps- strandingen op en nabij de Vlissingse Noordzeeboulevard. Vlissingen: Uitgeverij ADZ, 2004. isbn 90 72838 34 3, 17.95- Fish, War and Politics 1300-2003 International Conference. Thema-uitgave van NETwerk, Jaarboek Visserijmuseum 2004 (Vlaardingen). Onverdroten volgen de uitgaven in de reeks Ooggetuigen van de twintigste eeuw elkaar op. De zesde aflevering werd gepresenteerd in april, tijdens de feestelijke jaaruitvoering van de toen honderdjarige muziekvereniging waaraan het boek is gewijd. Loe Schout, de auteur, is een kleinzoon van een van de oprichters. ONDA ('Oefening Na Den Arbeid') is de oudste vereniging van Ritthem, en vervulde in de eeuw van haar bestaan steeds een kernfunctie in het dorp. Hoogtijdagen zonder optreden van ONDA waren er ondenkbaar. Het Ritthemse gemeenschapsleven, dus ook dat van ONDA, was altijd sterk verweven met het lidmaat schap van de kerk, de school, de korfbal-, de Oranje- en de ringrijdersvereniging. Schout haalt veel zegslieden aan in zijn boek, maar een schoolvoorbeeld van oral history is Fanfare der emancipatie toch niet. Wat is het boekje dan, de zoveelste traditionele dorpsgeschiede nis op schrift? Het heeft daar wel enige trekken van. Schout kan toegankelijk schrijven; hij ■g Loe Schout op tienjarige leeftijd en al actief bij ONDA. werkt dan ook in het communicatievak en leidt bij een organisatie voor ontwikkelingssamenwerking een afdeling voor internet en nieuwe media. Loe Schout voert de lezer in optocht achter zijn fanfare door de met dit muziekgezelschap zo verweven historie van zijn geboortedorp. We lezen over de sociale structuur kort na 1900, het cafébezoek van de muzikanten na een al of niet geslaagd optreden, de ontreddering van de Tweede Wereldoorlog en de zestien maanden durende inundatie die daarop volgde: over 'onvermij delijke ruzies, irritaties en twisten', het verlies van de gemeentelijke zelfstandigheid (1966), het verschil van mentaliteit tussen autochtonen en nieuwkomers in het dorp enzovoort. Toch wil het boek - de titel zegt het al - meer zijn. Schout heeft duidelijk een visie. De grondtoon van zijn verhaal is sociaal-historisch en emancipato risch. Dat verbaast mij niks, gezien Schouts verleden als zeer geëngageerd persoon en links activist. Maar dit stempel van de late jaren zestig is nergens echt herkenbaar; het blijft allemaal impliciet en sugges tief. Dit compositorisch raffinement geeft Fanfare der emancipatie een zekere meerwaarde. De Proloog zet reeds deze grondtoon: initiatiefnemers Aarnout en Ko Schout, Willem Koppejan en Piet-Jan de Pagter vragen zich in 1905 af of je dat zomaar kunt doen, een muziekvereniging oprichten. Moeten ze dat niet eerst aan de burgemeester, de dominee of de meester vragen? Nee, besluiten ze, je kunt gewoon begin nen. 'Drie jaar eerder zijn Piet-Jan en de vader van Aarnout een soort vakbond begonnen voor de arbei ders van het dorp en van de boerderijen. Die hebben ze ook "gewoon" opgericht.' Hoe kan deze teneur ook anders, met die naam ONDA5 Immers, in 1899 richt ten vrij-socialisten in Vlissingen al een muziekvereni ging op met dezelfde naam. Maar dit ONDA, bemand door personen gepokt en gemazeld in vuurrode scherpslijperij, valt al in 1910 uiteen na grote bonje over een controversieel optreden ter gelegenheid van het planten van een oranjeboom. ONDA in Ritthem bleef ondanks talloze moei lijkheden bestaan. Want 'ons bin Souburrug nie' was een gevleugelde uitspraak in het kleine Ritthem. En Vlissingen óók niet. Een ooggetuigenverhaal vanuit een heel ander blik veld is Errit Petersma's Zenuwarts in Zeeland. Toch is emancipatie ook hier aan de orde. Het boek gaat 81 Ze euws Tijdschrift 2005/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 83