JAN KUILER
19
Afb. 3: Middelburgs Man
nenkoor bij de AVRO, Hil
versum 1964.
alle waarschijnlijkheid uit zijn Duitse tijd, zoals
'Psalm 86' en 'Du lieber heiliger frommer Christ'.
Hij zette gedichten en verhalen op muziek waar
van de teksten veelal religieus van aard waren.
Muziek en religie lagen voor Jan Kuiler dicht bij
elkaar; één van zijn uitspraken getuigt daarvan:
'Waar de religie eindigt, begint de muziek'. Ten
gevolge van slordige archivering door de compo
nist zelf zijn niet al zijn stukken bewaard geble
ven. Een deel eivan, veelal handschriften, wordt
bewaard in de kluis van de Zeeuwse Bibliotheek
te Middelburg.
Voor zijn jarenlange verdiensten voor het mu
ziekleven in het algemeen en de wederopbouw
van het muziekleven te Vlissingen in het bijzon
der ontving Jan Kuiler in 1957 de Ruyterpenning.
eens niet 'In naam van Oranje', maar een origi
neel eerbetoon', merkte één van de radiomede
werkers op. De enige verwijzing naar vader
landse melodiek bevond zich in het slotgedeelte,
waarin Kuiler een paar maten van het 'Wilhel
mus' verwerkte, 's Avonds werd het programma
nog eens door de enthousiaste Wereldomroep
herhaald. Enkele jaren later voerde Kuiler ander
maal in aanwezigheid van koningin Juliana in de
Grote Kerk te Veere eigen werk uit. Het betrof
het historisch spel 'Het sprookje in de historie'
van de heer Abeleven, waar Kuiler de muziek bij
had gecomponeerd.
Kuilers muziek is geschreven in een traditio
nele stijl. De klankkleur wordt gekenmerkt door
Franse invloed. Een paar stukken stammen naar
Afb. 4: Jan Kuiler dirigeert
op de markt in Middel
burg zijn aubade 'Oranje
Zonneglans' voor 1000
kinderen en strijkorkest,
op tekst van H. den En
gelsman.