DE SCHELDE 3 GaihniP1^' JGpniSrfflj pi&J& Ja*Ja^ LAaw.Ü1^ Tg/Snurr "rawttbr- ZE. l-ATffil CAR¥M -m $v iL Aiv»*mc: t 5 sx m a et xstova BE,3 C'RjliPT ifÏD>AVO if o r ik, jn. if a c 'on o a :jt3 a y e nr.ik jr a&9 L"iv« Atói fi i-^rr >n J«i.tó 1) 'diiimlm-l^ iiGim'a Zpni&iftSja Afb.l. Kaart van Zeeland tussen 1542 en 1546. Uit: A. Ortelius, Theatrum orbis, Antwerpen 1570. ZA, coll. KZGW, Zei. 111. 1-58. treft, kan alleen maar geconcludeerd worden dat deze uitsluitend gebaseerd was op machtspoli tiek. De Republiek die tegenover Engeland, Frankrijk en Denemarken een vermanende vinger opstak en zich graag presenteerde als kampioen van de vrije vaart op zeeën en rivieren, liet het er schromelijk bij zitten, als het erom ging deze be ginselen zelf in praktijk te brengen. Met oneigen lijke argumenten werd de Schelde gesloten ge houden. En ook de Rijn was niet vrij: door de tol van Lobith en de patenten op de Rijn werd het de oeverstaten in Duitsland bijzonder moeilijk ge maakt in de Rijnvaart te participeren. Maar ook ten oosten van Suez gold de vrije zee niet: de hele Indische archipel werd door de voc voor vreemde schepen gesloten gehouden. De Hollandse regenten waren van mening dat de leer van Hugo de Groot over de vrije zee vooral op andere landen van toepassing was. De Repu bliek in haar beste jaren doet onwillekeurig den ken aan Japan in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ook dat land werd bewonderd, gevreesd en benijd en op commercieel gebied eiste het vrijheid voor zichzelf op die men anderen niet gunde. De vrije vaart op internationale rivieren Tot aan de Franse Revolutie was het gebruik ge weest dat de oeverstaten van onder meer Rijn, Weser, DonauJ Main en Elbe gebruik maakten van hun soevereine rechten om de scheepvaart op de internationale rivieren binnen hun territo rium met allerlei heffingen te belasten of alleen scheepvaartpatenten te verlenen aan eigen inwo ners. In de jaren van de Verlichting die aan de Franse Revolutie voorafgingen, bestond voor deze praktijken steeds minder waardering: de na tuur en dus ook de waterwegen, aldus de ver lichte denkers, zijn van alle mensen; vorsten en overheden hebben daarom niet het recht het ge bruik ervan te beperken. Op het Congres van Wenen, waar na de Napo leontische oorlogen in 1814 de kaart van Europa opnieuw werd getekend, namen de grote mo gendheden een aantal belangrijke besluiten om de vrede en de stabiliteit in Europa voor langere tijd veilig te stellen. Zoals in de inleiding al is aangestipt, spraken de grote mogendheden, Groot-Brittannië, Frankrijk, Pruisen, Oostenrijk en Rusland, af dat wanneer zich ergens in Europa problemen zouden voordoen die de vrede in ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 5