Figuur 3.
Detail collage Ryosuko Cohen.
Kunstcriticus Pierre Restany zou zijn leven lang
affiniteit houden niet mailart. Het is geen toeval
dat juist Restany vaak wordt benaderd voor
bet schrijven van een verhandeling of voorwoord
in een mailartcatalogus. De wortels van mailart
liggen vooral in de woelige jaren zestig,
de tijd dat Restany als kunstpaus naar voren trad.
Op artistiek gebied vonden happenings en
performances plaats. De link naar mailart ligt in
de aanknopingspunten met bepaalde acties van
individuele kunstenaars, maar we spreken nog
niet van mailart. Een ander voorbeeld van zo'n
individuele kunstenaar die zich eigenlijk toch
niet bezig hield met mailart is Donald Evans.
Als jonge kunstenaar kwam Donald Evans
naar Nederland. Hij tekende postzegels van
imaginaire landen en steden met bijvoorbeeld
de bloemen die in een bepaald land groeiden
of de vogels die er voorkwamen. Evans is een van
de eersten die zich bezighield met artstamps,
een techniek waar de huidige mailartists veel
gebruik van maken. In 1980, driejaar na zijn
vroegtijdig overlijden, verscheen in New York
een catalogus van zijn werk onder de titel
The World of Donald Evans.
In de kunstgeschiedenis loopt de beweging van de
Nouveaux Réalistes in Europa min of meer
parallel met de opkomst van de pop-art in de
Verenigde Staten. Wat in Europa Yves Klein
historisch gezien betekent voor mailart betekent
Ray Johnson daarvoor in de Verenigde Staten.
Zijn invloed is echter veel groter dan die
van Yves Klein. Tussen wereldberoemdheden
als Andy Warhol, Robert Rauschenberg en
Roy Lichtenstein nam Ray een bescheiden plaats
in. Hij maakte collages in de traditie van
Kurt Schwitters, maar met de beeldtaal van de
jaren zestig. Ray Johnson is de oprichter van
nycs, de New York Correspondence School.
Zijn internationale 'school' had geen naam,
kende geen lidmaatschap en was voor iedereen
toegankelijk. Na oprichting van de nycs intensi
veerde Ray Johnson zijn correspondentie.
Hij verstuurde steeds meer brieven en collages
aan steeds meer mensen. Ray Johnson wordt
beschouwd als de eerste echte mailartist,
de Grandfather of mailart. Aanvankelijk beston
den zijn activiteiten uit één op één acties,
en ze zouden kunnen worden omschreven
als Correspondence Art. Later, vooral na de
Mailart
129