PROVINCIALE PLANOLOGISCHE DIENST VOOR ZEELAND
RECONSTRUCTIEPLAN
SCHOUWEN-DUIVELAND
Figuur 1
Reconstructieplan Schouwen-Duiveland. Bron: Rapport inzake
de reconstructie van Schouwen-Duiveland.
van Schouwen-Duiveland is daar veel van terug
te vinden.,B De plankaart geeft niet alleen
aan waar ruimte is voor nieuwe functies - zoals
recreatie in het duingebied en industrie bij
Zierikzee - maar geeft vooral een wijziging in het
wegen-, dijken- en beplantingspatroon aan.
Op de kaart van het reconstructieplan wordt duidelijk
onderscheid gemaakt tussen primaire, secundaire
en tertiaire wegen. Er zijn eigenlijk drie hoofd
wegen: Bruinisse-Zierikzee-Serooskerke-Renesse;
Zierikzee-Brouwershaven en Renesse-Haamstede-
Westenschouwen. Deze wegen volgen min of
meer de ligging van de oude wegen, dijken of
vaarten, maar zijn wel op verschillende plekken
rechtgetrokken. Ze lopen langs grote, recht
hoekige kavels. Er komen 164 bedrijven minder,
met gemiddeld drie keer zoveel grond per bedrijf
als voorheen. Nieuwe boerderijen worden op
logische plekken in de polders gesitueerd.
Het reconstructieplan versterkt de van oudsher
grote verschillen tussen Schouwen en Duiveland.
De polder Schouwen was altijd al één groot
geheel, omgeven door één dijk, terwijl Duiveland
een stelsel van binnendijken had. In het recon
structieplan wordt de openheid van Schouwen
benadrukt. Alleen verbindingswegen tussen
woonkernen worden als secundaire of tertiaire
weg gehandhaafd. En omwille van de veiligheid
wordt de polder Schouwen één kaarsrechte dijk
rijker: de Delingsdijk, die de polder in twee
gedeelten splitst. Op de kaart ligt de Delingsdijk
nog van Brouwershaven tot Haamstede,
maar uiteindelijk is hij slechts tot Serooskerke
gerealiseerd. Op Duiveland wordt een aantal
Figuur 2.
Wegen nabij Kerkwerve, ca. 1950.
Figuur 3.
Wegen nabij Kerkwerve, heden. Bron: Dienst Landelijk
Gebied, 2002.
20
Land boven water