„Enige Zeeuwse café met levende muziek"
Op bezoek bij „tappend artiest" Cees Hoogesteger in
„De Klapbanke" op de Goese Markt
als zij eenmaal automatisch zijn gaan
draaien. Het primaire systeem heeft daar
enboven nog de extra zekerheid van vol
doende koeling, ook onder extreme om
standigheden, doordat hierin altijd natuur
lijke watercirculatie mogelijk blijft; zelfs
tijdens stoombélvorming.
Stoomgenerator.
Bij vergelijking van de twee principe
schema's valt het direct op, dat de stoom
generatoren van de beide centrales zo sterk
verschillend zijn. Wezenlijk hierbij is, dat
de TMI-centrale stoomgeneratoren heeft,
waaraan het hete koelmiddel van bovenaf,
via een soort zwanehals, wordt toegevoerd.
In de KCB treft men zowel de toevoer- als
de afvoerleiding voor het reactorkoelmiddel
onderaan de stoomgenerator aan. De eigen
lijke warmtewisselaar, die het hart van de
stoomgenerator vormt, zal in de KCB dan
ook niet gemakkelijk droog komen te staan.
Een ander verschil dat de KCB ten op
zichte van de TMI-centrale heeft, betreft
de inundatiesystemen. In Borssele kan men
b.v. „neutronenblussend", boorzuurhoudend
water van bovenaf in de reactor pompen.
Eventueel aanwezige stoom bovenin het
reactorvat of in de leidingen zal dan ook
condenseren. Bij beproevingen is gebleken,
dat dit inderdaad functioneert zoals het
moet.
Een technische vergelijking leert verder,
dat in de KCB diverse processen geautoma
tiseerd verlopen, inplaats zoals in Har-
risburg via bediening met de hand. Ver
der komt de KCB er in een vergelijking
gunstig af, doordat het proces hier rustiger
en geleidelijker verloopt.
Moet men op grond van het voorgaande
nu concluderen, dat de KCB perfect in
elkaar zit en dat er aan de TMI-centrale
van alles heeft gemankeerd?
Lering trekken.
Zo zwart/wit wordt er in de wetenschap
pelijke wereld niet geredeneerd. Men pro
beert hier juist om zich niet door zulke
vereenvoudigingen te laten misleiden. In
tegendeel; er wordt gedaan wat mogelijk
is om lering uit het „Harrisburg-defect"
te trekken, ook waar het om centrales gaat
die principieel sterk van het Harrisburg-
ontwerp afwijken. Waar men de wenselijk
heid van veranderingen en verbeteringen
aan de installatie waarschijnlijk acht, wor
den deze aangebracht. De kerncentrale
Borssele maakt wat dit betreft geen uit
zondering.
Om dit op zijn juiste waarde te taxeren
moet men eens terugdenken aan het ongeluk
met een Amerikaanse DC-10, dat kort na
..Harrisburg" de aandacht van de wereld
opeiste, wegens het grote aantal slachtof
fers dat hierbij te betreuren viel. Na de
luchtramp werden niet alleen alle DC-10
machines aan de grond gehouden voor in
spectie en verbeteringen van het motorop-
hangingsysteem u kunt zonder meer ge
loven dat de motorophanging van alle
straalvliegtuigen extra aandacht heeft ge
kregen, voorzover die overeenkwam met
het in de DC-10 gangbare type.
Na „Harrisburg" werden op analoge wijze
alle centrales van hetzelfde type als de
TMI-centrale voor grondig onderzoek en
revisie stilgelegd. Maar ook de kerncentrales
van totaal andere constructie, waaronder
de KCB, werden en worden opnieuw met
argusogen bekeken en soms blijken er dan
technische verbeteringen mogelijk, waardoor
een kerncentrale in vergelijking met vele
andere technische installaties, nog veiliger
kan worden gemaakt.
Tekst: Joris van Hoedekenskerke. Foto's van de schrijver.
„Ik speel alles, ik tap alles, ik drink alles. Ik heb wel een café, maar
noem me alsjeblieft geen „kastelein". Ik ben een entertainer; een Zeeuws artiest,
maar eentje die op een internationale muzikale stoel zit. Je mag me ook
„levensgenieter" noemen. Ik werk om te leven, niet andersom".
Aan het woord is Cees Hoogesteger, Kapellenaar van geboorte, exploitant
(nee pardon) „tappend artiest", met „als zetel" café „De Klapbanke" op de
Markt in Goes. „Het enige café in Zeeland, waar levende muziek wordt ge
maakt, en dat regelmatig", zegt Cees.
Het ontbrak ons aan tijd om dit te veri
fiëren door middel van een kroegentocht
langs de cafe's van overig Zeeland. Feit
is in ieder geval dat men Cees, behalve
achter de tapkast bezig met het in
schenken van een „Hollands", „Belgisch"
of „Engels" biertje ook op gezette tijden
achter de piano kan vinden. De „automa
tische slagwerkmachine" begeleidt hem dan
in een swingnummer „een Latin-American",
als u wilt een wals.
Ook een stukje „licht klassiek" of opera
wordt door pianist Cees als 't moet op
bestelling geleverd. Cees Hoogesteger be
speelt ook de trompet, maar grijpt toch
liever naar de accordeon voor een volks
liedje of een Franse polka. Zingen doet-ie
ook: In het Engels, Nederlands en Zeeuws.
„Ik schuw het dialect niet. Ik spreek
het graag en veel", zegt Cees, nadat hij
net een Antwerpse klant in het dialect van
de Sinjorenstad hartelijk heeft begroet. On
nodig te vermelden dat het gesprek dat
wij met hem hadden in het Zuid-Bevelands
werd gevoerd.
Er heerst soms een fijne „ambiance", een
fijne stemming in „De Klapbanke" als Cees
achter de piano zit. 's Woensdagsavonds is
er „honky tonk"-avond. De muziek die
Cees aan het „entertainen" achter de piano in „De Klapbanke".
14